Lautapeliharrastus kulkee vaiheissa

by 19 joulukuuta 0 kommenttia

Kun hyppää lautapeliharrastajaksi lähes tyhjästä, on monta pusikkoa perattavana, ennen kuin oma pelimaku löytyy ja tarkentuu. Ja sitten se maku jo muuttuukin. Tarkastelin omaa muutamavuotistaivaltani lautapelaajana ja tunnistin seitsemän eri vaihetta, jotka ovat osin päällekkäiset. Sekä yhden orastavan.


Kaikkiruokaisuus

Lautapeliharrastukseni alkoi ilman rooli- tai digitaalisen pelaamisen historiaa. Carcassonnen ja Alhambran myötä aukeni yhtäkkiä koko pelaamisen maailma. Astuin sinne kaikkiruokaisena ja ennakkoluulottomana. Olimme Kaitsun kanssa kiertäneet ahkerasti kirppiksiä jo jonkin aikaa, ja kirppistelyn ensisijaiseksi kohteeksi tulivat nyt lautapelit. Nappasimme mukaan kaiken mikä lähti alle kymmenellä eurolla. Jossain vaiheessa aloimme tsekata BoardGameGeekistä pelin reittauksen ennen ostopäätöstä, mutta usein meille riitti, että reittaus oli nipinnapin kutonen tai sitä parempi. Enemmistö näistä peleistä on jo aikaa sitten tunkitettu eteenpäin tai upotettu syvälle pelikerhon kaapin uumeniin: Magic Hill, Matkapeli, Rimini... Pelikertoja ne saivat yleensä yhden tai kaksi. Vaikka pelien taso oli vähän niin ja näin, ne olivat hyvin edullinen tapa tutustua lautapelien moninaisuuteen ja mekaniikkoihin. Uusien pelien hankkimiseen päti sama kaikkiruokaisuus. Monet pelit tuli ostettua pelkän teeman, jännittävän kuvauksen tai ulkonäön perusteella. Ulkopuolelle sen sijaan jäivät amerirässit ja abstraktit viritelmät - sen verran ennakkoluuloinen siis kuitenkin olin. Pelisuunnittelijoiden nimistä, saati heidän maineestaan minulla ei ollut vielä mitään käsitystä, Kniziaa ja Krameria lukuun ottamatta.


Kirpparilöytö Marco Polo saisi mennä, ellei kuopus olisi siihen niin kiintynyt.


Puiset ukkelit toimintoruuduissa: työläistenasettelut

Mikä lie ollut ensikosketukseni työläisenasettelupeleihin? Jossain vaiheessa pelejä hotkiessani kuitenkin tajusin, että puisten ukkeleiden sijoittelu rajattuihin määriin laudalla olevia toimintopaikkoja oli suunnilleen mahtavinta mitä lautapelaamisella oli tarjota. Vielä kun pian tämän mekaniikan löytämisen jälkeen pääsin tutustumaan Viticultureen, fiksauduin pitkäksi aikaa worker placementteihin. Lords of Waterdeep, Egizia, New Bedford, Brew Crafters… Ennen pitkää meille oli kertynyt 17 eri työläistenasettelua, ja jokaisen kohdalla keksin syyn, miksei siitä voinut luopua. Luulen, että pelaajien välinen epäsuora vuorovaikutus on se juju, joka minua näissä peleissä kiehtoo. Vastapuolelle ei tehdä suoraa vahinkoa, mutta epäsuoraa kylläkin, kun juuri se tärkein tai mehukkain paikka blokataan omalla ukolla, oli sitten kyseessä sadonkorjuu kahdelta pellolta yhden sijasta (Viticulture) tai täpötäysimmän junanvaunun matkustajien houkuttelu omaan majapaikkaan kilpailijan nenän edestä (Letnisko). Nyt kun asiaa ajattelee, niin kiihkeimmän työläistenasetteluvaiheeni pelit olivat loppujen lopuksi aika pitkälti samasta puusta veistettyjä. Niissä ei käytetty noppia työläisinä, ja meeplejen sijoittelu noudatti aina samaa logiikkaa: laita ukko ja blokkaa toinen pelaaja samalta paikalta, tee toiminto, vedä ukko takaisin, toista sama seuraavalla ja sitä seuraavalla kierroksella. Shem Phillipsin Raiders of the North Sea ja Architects of the West Kingdom murtavat tämän kaavan, mikä on tuonut meillä worker placementit jälleen pinnalle hiljaisemman kauden jälkeen. Suosikkimekaniikkani se ei kuitenkaan välttämättä enää ole.

Worker Placement -lautoja: vasemmalta Egizia, Brew Crafters ja Lords of Waterdeep.

Riskillä pelejä Kickstarterista

Kickstarter-pelien tukeminen eli bäkkääminen on ollut oma selvästi tunnistettava vaiheensa. Kultakausi alkoi melko välittömästi sen jälkeen kun olin jännittyneenä ensimmäistä kertaa koskaan painanut pledge-nappia. Tuo ensimmäinen peli oli Budapest: Days of Ire 1956, ja sitä seuraavan vuoden aikana olin bäkännyt ja saanutkin jo niin monta peliä, että tein niihin blogissa katsauksen kesällä 2017. Sen jälkeen Kickstarter-intoni hiipui, vaikka pelejä tuli ja tulee yhä. Nyt minulla ei ole oikeastaan minkäänlaista mielenkiintoa edes seurata, mitä potkustarttaajille on tarjolla. Jos peli on hyvä, se varmasti tulee kauppoihin, joista voin sen jälkikäteen hankkia. Tai jopa etukäteen: kun bäkkäämäni Architects of the West Kingdom tuli perille, sitä oli ollut saatavilla muutamissa ulkomaisissa putiikeissa jo usean viikon ajan. Se pisti kyseenalaistamaan koko bäkkäystouhun. Tällä hetkellä odottelen enää Mr Cabbagehead’s Gardenia, Crisiksen ja Roll Playerin lisäriä sekä Deca Slayeria. Ei sen puoleen, ehkä heti ensi viikolla Kickstarteriin ilmestyy lautapelikampanja, jota haluan tukea. Kaiken kaikkiaan minulla on ollut tuuria KS-kampanjoiden suhteen. Mikään peli ei ole ollut yli puolta vuotta myöhässä, ja susihuonoksi olen joutunut toteamaan vain yhden pelin. KS:n kautta tulleet pelit eivät toisaalta ole keskimäärin olleet myöskään parempia kuin muualta hankitut.


Enemmän ja vähemmän pelattuja Kickstarter-pelejä.

Noppahurahdus

Suhtauduin pitkän aikaa noppia sisältäviin peleihin blääh-asenteella. Ne symboloivat minulle passiivista tuurilottoa tai aggressiivista ameriträssiä, enkä välittänyt, tai välitä, kummastakaan. Onneksi löysin Roll for the Galaxyn myötä euronoppailut, joissa ei olla silmälukujen armoilla, vaan käytetään niitä mahdollisimman optimaalisesti. (Tämä ei ole sivallus rässejä kohtaan, tiedän kyllä, että noppavalmistelut ja nopanheitto on niissä viety lähes taiteen asteelle). Myöhemmin tutustuin Euphoria: Build a Better Dystopiaan, joka avasi minulle noppasijoittelun käsitteen. Nopat workereina, wau! Olinkin jo kaivannut jotain uutta maustetta työläistenasetteluihin. Pidimme Kaitsun kanssa marraskuussa 2017 noppapäivät, joiden lopuksi tuskailimme huonoa noppapelien kokoelmaamme. Rolskan lisäksi ainoastaan Grand Austria Hotel ja Troyes tarjosivat sellaista syvällisempää noppaviihdettä, jota kaipailimme. Tilannetta korjaamaan ludoteekkiin on sittemmin hankittu The Voyages of Marco Polo ja Roll Player lisäreineen, ja kyllä Sagradaakin voi kutsua keskimääräistä lihaisammaksi noppailuksi.


Kolme noppaisaa timanttia: Grand Austria Hotel, Sagrada ja Roll for the Galaxy. Kaikki sopivat hyvin kaksinpeleiksi.

Sosiaalista ja loogista päättelyä: deduktiopelit

Deduktiopelit ovat olleet tämän vuoden löytö. Valmistelimme niistä nauhoitusta Lautakunta-podcastiin ja huomasimme, että päättelypelejä oli tullut pelattua melkoinen läjä. Olen aina nauttinut sosiaalisista deduktioista, kuten Resistance: Avalonista. Piiloroolit ovat herkullisia, ja parhaimmillaan niitä muistellaan vielä kauan pelikokemuksen jälkeen. Sosiaaliset deduktiot ovat saaneet tänä vuonna poikkeuksellisen paljon peliaikaa ehkä siksi, että lautapelikerhomme kävijämäärät ovat jo niin suuria, ettei seitsemän tai kymmenen hengen pelin järjestäminen ole ongelma. Muun muassa Captain Sonaria ja Tortuga 1667:aa pääsin kokeilemaan kerhossa aivan äskettäin. Loogisista päättelyistä ovat kesän ja loppuvuoden aikana tulleet tutuiksi ainakin Code777 ja Cryptid.


Päättelypeli Codenamesia olemme peluuttaneet menneenä syksynä monessa porukassa.
Whitehall Mystery on kuin Scotland Yard vol 2.

Ajan hermolla: ihkauudet julkaisut

Cult of the New, uuden kultti, ei ole juuri ollut paheemme. Sekä minulla että Kaitsulla riittää vielä moneksi vuodeksi eteenpäin tongittavaa tällä vuosituhannella ilmestyneissä peleissä. Katseet ovat samaan aikaan suuntautuneet sekä taakse- että eteenpäin. Myönnettävä kuitenkin on, että ihkauudet ja vielä julkaisemistaan odottavat pelit ovat alkaneet kiinnostaa aiempaa enemmän. Niitä on myös tullut hankituksi useammin kuin aikaisempina vuosina. Jo ylempänä mainittu Cryptid on yksi esimerkki pelistä, joka jostain syystä nyt vain oli saatava ennen kuin yksikään kauppa Suomessa myi sitä. Tai Piepmatz. Tai Cubirds. Pieniä pelejä, joten homma on vielä hyvin hanskassa, eikö? Carson City the Card Gamen Kaitsu nappasi Lautsun verkkokaupasta heti kun se oli ilmestynyt sinne. Uusien pelien viehätys pohjautuu varmasti suuresti siihen, että on kiva tietää omakohtaisesti siitä, mistä foorumeilla puhutaan. Kun vaikkapa katsoo The Family Showdownin tai Dice Towerin top10-listaa vuonna 2018 julkaistuista peleistä, voi yhtyä tai olla yhtymättä heidän mielipiteisiinsä siitä ja tuosta pelistä. Omalla wishlistilläni kuumottelevat tällä hetkellä tämän ja ensi vuoden julkaisuista Smartphone Inc., Pipeline ja Alubari: a Nice Cup of Tea.


Vuoden 2018 julkaisuista olemme tuoreeltaan napanneet muun muassa Keyforgen, Carson City TCG:n ja Cryptidin.


Tarina kantaa ja koukuttaa

Jos pitäisi valita sana, joka kuvaa nykyistä vaihettani lautapeliharrastamisessa, se sana olisi tarinallisuus. Ihastelen Sherlock Holmes the Consultive Detectiven mysteereitä, jotka on kuvattu aikakautta upeasti jäljittelevässä muodossa niin kirjallisesti kuin visuaalisesti. Minulla ei vain ole koskaan ollut aikaa uppoutua niiden ratkomiseen. Deduktiokauden ansiosta tutustuin Watson & Holmesiin, joka on yhtä huoliteltu, mutta tarjoaa salapoliisikokemuksen yli puolta lyhemmässä ajassa. Olen tähän mennessä kilparatkonut kahta ensimmäistä tapausta “The Adventure of the Looted Wagon” ja “An Unanticipated Concert”. Mutta vielä parempaa oli luvassa, nimittäin Detective: The Modern Crime Board Game. Se heittää pelaajat Antares-agenteiksi Richmondin kaupunkiin selvittämään vanhojen ja uusien rikosten vyyhteä, jossa kaikki kietoutuu arvoituksellisella tavalla yhteen. En ole koskaan pelannut mitään peliä yhtä intensiivisesti, tarinaan immersoituen, kuin Detectiveä MCBG:tä. Nyt, kun keissit on saatu päätökseen, paluu euroihin tuntuu mahdottomalta, kuivalta. Ainakaan suoraa päätä. The Chronicles of Crime, toinen tuore ja hyvin paljon kehuttu rikostenselvittelypeli, on onneksi vielä korkkaamatta. Fantasia-aiheisiin tarinallisiin peleihin en ole koskaan tuntenut vetoa (muuten kai olisin roolipelaaja?), mutta nämä “tämä tarina voisi melkein olla totta” -deduktiokeissit ovat parhaimmillaan näemmä äärimmäisen koukuttavia.


Rikostarinoita! Kiitän ja kumarran. Tämä on parhautta juuri nyt.

Sotapelien heikko signaali?

On hentoja merkkejä siitä, että jonkinlainen sotapelien kausi voisi olla koittamassa. Vielä on vaikea sanoa varmasti. Olen tänä vuonna tutustunut kolmeen hyvään aluehallintapeliin, joissa on sota- tai muutoin poliittinen teema. Ensimmäinen näistä peleistä oli 1962: Making of the President, joka on korttivetoinen kuutioita-laudalle-sijoittelu Nixonin ja Kennedyn vaalitaistosta. Loppukeväästä pääsin pelaamaan 1918: veli veljeä vastaan -sotapeliä itse pelisuunnittelijan, Antti Lehmusjärven johdolla. Tässä julkaisussa on paljon yhtymäkohtia Making of the Presidentiin. Historian tapahtumat tulevat tutuiksi korttien tekstien kautta, mikä on mukavaa. Siinä mielessä täysin erilainen on kolmas äskettäinen sotapelituttavuuteni Battle for Rokugan. Tilastojen mukaan minun ei pitäisi pitää siitä, mutta pidän silti, kuin hullu rusinakeitosta. Battle for Rokugan sijoittuu fantasiakartalle (huh!) ja sisältää bluffia (huh huh!), eikä korteilla ole samanlaista merkitystä kuin kahdessa aiemmin mainitussa pelissä. Nyt kun hanat on saatu auki ja olen löytänyt sisältäni orastavan sotapeliharrastajan, odotan vain, että hyllyssä yhä vuoroaan odottavat LincolnBritannia ja Kingdom of Heaven saavat tilaisuutensa.


Sotaa usealla mantereella.



Annika Saarto

Lautapelibloggaaja

Kai on ammatiltaan toimittaja, Annika yliopistotutkija. Lautapelit ovat molempien intohimo.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti