Pakohuonepelit pikavertailussa

by 03 joulukuuta 1 kommenttia


Lautapeliformaatissa julkaistut pakohuoneet ovat olleet nyt muutaman vuoden ajan aika kovassa suosiossa. Olemme kokeilleet useamman eri pelisarjan pakohuoneita vaihtelevalla menestyksellä.  Koostin pienen vertailevan yleiskatsauksen, jossa kerron, mitä mieltä olimme mistäkin pelistä.


Escape the Room: Arvoitus tähtitieteilijän kartanossa

Ensimmäinen kokeilemamme pakohuonepeli oli Pelikon suomeksi julkaisema Arvoitus tähtitieteilijän kartanossa. Escape the Room -sarjaan kuuluva peli sopii hyvin perhekäyttöön, sillä pulmat ovat sieltä helpommasta päästä ja peliin on ympätty vähän tarinaakin. Puzzlet tulevat erikseen avattavissa kirjekuorissa ja komponentit ovat pakohuonepeliksi poikkeuksellisen suuret ja näyttävät



Kun pelin on pelannut läpi sen voi antaa eteenpäin laittamalla vain tavarat takaisin kirjekuoriinsa. Valitettavasti pelin mukana ei tule uudellaanpakkausohjeita, joten ne pitää etsiä vaikka ThinkFunin-sivuilta (englanniksi).

Me pidimme Tähtitieteilijän kartanosta paljon. Sarjan toinen osa, Secret of Dr. Gravely’s Retreat, pitää ehdottomasti katsastaa jossain vaiheessa. Sen suomeksi julkaisemisesta emme ole kuitenkaan kuulleet mitään.

+ perhe- /aloittajaystävällinen
+ suomenkielinen
= uudelleenpakkaus peliä eteenpäin annettaessa mahdollinen, mutta vaatii hiukan vaivaa


Deckscape: Heist in Venice

Italialainen Deckscape-sarja on joukon minimalistisin. Yksi pakohuone koostuu 60-kortin pakasta, ja puzzleja ratkotaan käytännössä kortti kerrallaan pakkaa edeten. Ongelman ratkaisuun on siis käytännössä vain yksi mahdollisuus, sillä ratkaisu löytyy aina kortin kääntöpuolelta.

Peli kulkee mukana helposti, joten se on hyvä matkapeli. Pulmat ainakin Venetsia-pelissä ovat sieltä helpommasta päästä, eli meille ainakin juuri sopivan haastavia. Puzzlen pitää mahtua kortille tai parille, joten kovin eeppisiä tehtäviä ei nähdä. Erikoisuuksena pelissä ovat pelaajien hahmot, joilla on tiettyjä erikoiskykyjä. Niistä on hyötyä joidenkin tiettyjen pulmien kanssa.

Mitään hirveän innovatiivista pelissä ei ollut, mutta se toimi perusvarmasti ja korttipakkaa edetessä nähtiin hippunen tarinantynkääkin. Deckscape on sellainen “mikäjottei”-peli. En erityisesti lähtisi metsästämään uusia osia, mutta jos joku tarjoaisi sitä pelattavaksi tai se olisi muutamalla eurolla kaupan, niin siihen olisi helppo tarttua.

Pelin kortit on numeroitu, joten pelin pakkaa uudelleenkäyttökuntoon alle minuutissa.

+ Helposti resetoitavissa
= Ei mitään turhaa
= yritystä tarinaan
- puzzlen mahduttava korteille



Exit - Hylätty mökki, Salainen laboratorio, Faaraon hautakammio

Lautapelit.fi on julkaissut Exit-sarjan kolme ensimmäistä osaa suomeksi. Inka ja Markus Brandin suunnittelema pakohuone-pelien sarja kuuluu maailmalla suosituimpiin genressään. Englanniksi sarjaan on ilmestynyt jo useita uusia osia. Ehkä niitäkin nähdään vielä suomeksi, jos pelit myyvät täkäläisillä markkinoilla tarpeeksi.

Pelin vaikeusaste on ilmoitettu laatikon kyljessä. Yleisesti ottaen Exitit ovat ainakin meille olleet vaikeampia kuin muut pakohuonepelit.  Niiden ongelmat tuntuvat vähän erilaisilta ja riippuu omasta pollasta sopivatko ne sen ajattelumallien kanssa yhteen. Meillä oli selvästi eniten vaikeuksia päästä samalle aaltopituudelle Brandien pelien kanssa kuin muiden esiteltyjen. Pulmat ovatkin usein sellaisia, että niiden ratkaisussa pitää ajatella vähän “laatikon ulkopuolelta”: ongelmat ovat välillä kolmiulotteisia vaatien erilaista osien taittelua tai tuhoamista. Exitit on tarkoitettu kertakäyttöisiksi ja niiden säästäminen eteenpäin jaettavaksi vaatii kopioiden tekemistä tai voipaperilla kikkailua. Palkitseva keksimisen tunne on ehkä parhain Exiteissä, sen verran kekseliäitä temppuja niissä nähdään. Joskus kekseliäisyys on kuitenkin pelin fyysisten rajoitteiden takia “vähän sinnepäin”, eli varsinkin ne osien tuhoamista tai muuten erilaista käyttöä vaativat puzzlet ovat vähän epätarkan tuntuisia.

Tarina jää Exiteissä kokeilemistamme pakohuonepeleistä kaikkein pienimpään osaan, mikä on osaltaan syy siihen että ne eivät kuulu meillä ihan kärkikastiin. Tosin tarina ei ole missään muussakaan kokeilemassamme pelissä edes säällisellä tasolla.

Juoni on kuitenkin niin näkymätön Exiteissä, että se vähän jo vaikeuttaa peliä. Ei oikein tiedä mitä pitäisi tehdä, sillä edessä on kasa pulmia, joiden keskinäinen suhde on epävarma. Liittyvätkö nämä kaksi juttua nyt toisiinsa vai ei? Henkilökohtaisesti  myös koen pieneksi ongelmaksi korteilla esiteltävät huoneet: ne ovat niin pieniä että välillä kaipaan suurennuslasia selvittääkseni mitä kaikkea niissä onkaan. 


+ suomenkielinen
+ valinnanvaraa vaikeusasteessa
+ yllätyksellisiä pulmia
= 3D-puzzlet kekseliäitä, mutta eivät tunnu kovin eksakteilta
- selkeä tarinallinen juoni puuttuu
- tuhoutuu pelattaessa



Unlock! Escape Adventures

Unlock!-sarja lienee se tunnetuin pakohuonepelien sarja Exitien ohella. Kolmen pelin yhdistelmäbokseja on ilmestynyt jo lukuisia. Olemme pelanneet ensimmäisen laatikon kolme seikkailua.

Unlockien erikoisuus on appikeskeisyys. Ilman sitä pelaaminen on mahdotonta. Muut komponentit ovat kunkin seikkailun oma korttipakka. Ilmaa laatikkoon jää runsaanlaisesti. Monen puzzlen ratkaisu on numerokoodi, joka syötetään appiin. Samoin vihjeitä voi pyytää apilta jumiin jäädessään. Se myös soittaa halutessa tunnelmamusiikkia ja laskee aikaa. Tarinankerronnallisesti ensimmäinen osa ei ainakaan vielä hyödytä apin mahdollisuuksia kovin paljon, mutta siltikin Unlockien tunnelma on pakohuonepelien parhaimmasta päästä.

Pelimekaniikka tuo mieleen etäisesti tietokoneiden klassiset seikkailupelit (“Yhdistän narun ja koukun, niin ehkä voin laskeutua alas tornin ikkunasta?”). Jos korttia yrittää käyttää toisen kortin kanssa, niiden summat lasketaan ja jos tuloksena on olemassa olevan kortin numero, se kertoo mitä tapahtuu (jos narussa on numero 13 ja koukussa 32 , niin summa on yhteensä 45. Jos on olemassa kortti numero 45, sen voi kääntää ympäri ja lukea miten pako ikkunasta onnistuu ja mitä sitten tapahtuu).

Kuhunkin tehtävään on periaatteessa vain tunti aikaa, eli ei kolmen pelin kokoelmastakaan nyt kovin pitkäksi aikaa riitä puuhaa. Me pelasimme nämä kahdessa päivässä, jonka jälkeen peli lähti lainakierrokselle. Onneksi nämä on helppo kierrättää: pelin jälkeen kortit asetetaan vain numerojärjestykseen Deckscapejen tapaan. Jumiin jäänti Unlockissa tuntuu useimmiten johtuvan siitä, että ei ole huomannut jostain kortista jotain pientä yksityiskohtaa. Kuviin on silloin tällöin esimerkiksi kätketty numeroita, jotka vastaavat jotain pakan korttia.

+ appi luo tunnelmaa ja hoitaa pelinjohdollisia tehtäviä
+ monipuolisia, joskin kaksiulotteisia pulmia
+ helppo pakata käytön jälkeen ja antaa eteenpäin.
= vaatii älylaitteen, jotta peliä voi pelata




Bonus vaihtoehto: T.I.M.E. Stories – Asylum

T.I.M.E. Stories ei ole pakohuonepeli, mutta se muistuttaa niitä jonkin verran. T.I.M.E. Stories on itse asiassa pelisysteemi, johon voi ostaa yksittäisiä  tarinoita. Peli kertoo aikamatkaavasta agenttiryhmästä, joka ottaa “käyttöönsä” vierailemansa aikakauden ihmisiä saaden näiden kyvyt. Yhteistyössä pitää sitten yleensä estää jotain ikävää tapahtumasta. Peli etenee kuin elokuva Päiväni murmelina, eli kun ryhmää tyrii, päivä alkaa alusta ja voidaan yrittää jotain muuta.

Pakohuonepelit tulevat mieleen pelissä olevista puzzleista. Noin yleisesti ottaen T.I.M.E. Storiesin puzzlet eivät nouse ainakaan Asulum-tarinan perusteella pakohuoneiden pähkinöiden tasolle, mutta vastavuoroisesti pelin tarina on paljon syvempi.

Pelityyli riippuu valitusta tarinasta, The Marcy Case on esimerkiksi kuulemma taistelupainotteisempi. Me olemme pelanneet ainoastaan pelin mukana tulevan Asylum-tarinan, joka oli ihan positiivinen kokemus. Koska tarinaan on käytännössä vain muutama vaihtoehtoinen ratkaisutapa (jotka pitää löytää kokeilemalla), uudelleenpeluuarvo on yhtä olematon kuin pakohuonepeleissä. Vasta lisäosilla pakohuonepelejä hinnakkaampi peruspelin laatikko saa vastinetta hinnalleen, ja silloinkin pitää vahvasti suositella lainaamista tai käytettyjen lisäosien hankintaa.

+ Vahva tarina
+ komean näköinen
+ Päiväni murmelina -mekaniikka on veikeä
-heikommat puzzlet
-hinnakas (peruspeli noin 50€, lisätarinat noin 25-30€)

Yhteenveto

Escape the Roomin ohella Unlockit ovat suosikkejamme. Deckscape on kelvollinen ja Exittejäkin pelaamme ilman hammastenkiristelyä. T.I.M.E. Stories on järkeenkäypä vaihtoehto, jos haluaa vahvan tarinan eikä välitä niin paljon haastavista aivopähkinöistä.

Kaikki kokeillut pelit ovat tarjonneet meille viihdyttäviä parituntisia. Olennainen kysymys näissä peleissä tuntuu olevan nettikeskusteluissa pelin määrän ja sen hinnan suhde. Pakohuonepelien hinnat vaihtelevat noin 15-35€ välillä (Deckscape 15€, Exit 17€, Escape the Room 25€. Unlock! 3 tarinan kokoelma 35€). Peli on pelattu (Exitin tapauksessa myös tuhoutunut) noin 1-2 tunnissa. Unlockin 3-pack kestää pisimpään. Riippuen pelaajamäärästä tuntihinta per naama on suhteellisesti selvästi korkeampi kuin lautapeleissä yleensä. Verrattuna oikeaan pakohuoneeseen, tämä on tietysti pilkkahinta ja verrattavissa vaikka elokuvissa käyntiin.

Exitejä lukuun ottamatta pakohuonepelit ovat kuitenkin helposti liikkuvaa tavaraa. Kun oma kappale on kertaalleen pelattu, sen voi lainata kavereille ja sen jälkeen vaikka myydä eteenpäin. Käytetyt liikkuvat noin 35-40% halvemmalla kuin uudet. Kysyntä on kovaa, joten käytettyjen pelien löytäminen vaikka Facebookin Lautapelikirppikseltä on tuurin kauppaa ja silloinkin pitää olla nopea varauksessaan. Eteenpäin myymällä peliin tehdyn investoinnin saa kuoletettua varsin mukavasti, joten pahviformaatissa tulevat pakohuonepelit eivät ole lainkaan niin kalliita kuin ensiajattelemalla voisi kuvitella.

Kai Saarto

Lautapelibloggaaja

Kai on ammatiltaan toimittaja, Annika yliopistotutkija. Lautapelit ovat molempien intohimo.

1 kommentti:

  1. Joo, hinta sen jälkeen kun pelin myy pois, ei ole kovin paha. Exititkin on aika vaivatonta pelata tuhoamatta, vaikka tuhoaminen on toki hauskempaa.

    (Unlockeja ei muuten tarvitse tai pidä laittaa numerojärjestykseen. Sekoittaminen on parempi, koska numerojärjestys voi antaa vähän vihjeitä siitä, mitä vaihtoehtoja pakasta löytyy.)

    VastaaPoista