Pelaajien valinta 2019 -finalistit esittelyssä, osa 3/3

by 02 marraskuuta 0 kommenttia

Viimeistä viedään, eli esittelemme nyt Pelaajien valinta 2019 -kilvan finalistien viimeisen erän. Valokeilaan astuvat perhesarjan Welcome To… sekä harrastajasarjan Dawn of Peacemakers ja Terraforming Mars.

Muut finalistit on esitelty kahdessa edellisessä postauksessa:

Pearls, Planet, Amul ja Decrypto.
Copenhagen, The Mind ja Azul: Stained Glass of Sintra.

Voittajat julkistetaan Pelaajien valinta -sivustolla 4.11.2019.



Welcome To… (Lautapelit.fi)

Viime vuonna englanniksi ja tänä vuonna suomeksi ilmestynyt Welcome To… aloitti kupongintäyttöpelien buumin. Sen vahva temaattisuus saa sinänsä yksinkertaisen ruksimismekaniikan tuntumaan pirteältä ja -- no, enemmän peliltä. Pelaajat rakentavat omaa 1950-luvun unelmalähiötään Amerikassa. Kolmesta pakasta paljastetaan kierros kerrallaan uusi numeron ja symbolin yhdistelmä. Pelaajat valitsevat näistä yhdistelmistä yhden ja tekevät sen mukaiset merkinnät kupongilleen. Numero kertoo, mihin kohtaan kolmesta kadusta talo on saatava sijoitetuksi. Symboli voi tarkoittaa esimerkiksi uima-allasta, puistoa tietyn kokoisen taloyhtiön osakkeen arvonnousua. Jokaisen symbolin hyödyntämiselle on rajoituksia, ja kupongin tyhjien ruutujen määrä huvetessa vaihtoehdot käyvät yhä harvemmiksi. Pisteitä saa monesta lähteestä, mikä mahdollistaa usean erilaisen strategian.

Welcome To… on mielestäni kupongintäyttöpelien parhaimmistoa, ei ainoastaan vahvan teemansa vuoksi, vaan myös siksi, että vuorot ovat pelaajille yhteiset. Ylimääräistä odottelua ei juuri tule, kun jokainen tekee yhtäaikaa päätöksiä. Pelin ehtii pelata vajaassa puolessa tunnissa ja teoriassa vain kuponkien määrä rajoittaa pelaajamäärää. Kuvitus on ihanan 50-lukulainen.



Dawn of Peacemakers (Snowdale Design)

Sami Laakson magnum opus sijoittuu samaan Daimyrian eläinmaailmaan kuin miehen aiemmat Dale of Merchants -pelit. Dawn on Peacemakersin sydän on sen kampanjavetoinen yhteistyömoodi, mutta pelaajat voivat myös ottaa toistensa eläinarmeijoista mittaa. Pelaajat ovat kampanjamoodissa rauhan asiaa ajavia yksilöitä, jotka yrittävät saada aralintujen ja oselottien konfliktin päättymään mahdollisimman nopeasti ja vähin uhrein. Korttivetoisessa pelissä pelaajat liikkuvat osapuolten välillä, huijaten sotilasosastoja miten parhaiten taitavat. Välillä pistetään joukkojen massut sekaisin virittämällä aamupuuroa, tai opastetaan joukot “oikotietä” ihan väärään paikkaan. Pelaaminen on selkeästi epäsuorempaa vaikuttamista kuin perinteisissä sotapeleissä ja sen vuoksi Dawn of Peacemakers on ainutlaatuinen kokemus.

Jokainen skenaario vaikuttaa sodan kulkuun ja siihen, millaisen tarinan pelaajat tästä eläinkonfliktista luovat. Pelin ulkonäkö ja komponentit ovat huippuluokkaa, kotimaista laadukkaita miniatyyrejä sisältäviä pelejä ei markkinoilta taida muita löytyäkään. Dawn of Peacemakers on kuitenkin markkinavoimien vuoksi täysin englanninkielinen. Kaitsun tarkemmat mietteet voit lukea täältä.




Terraforming Mars (Lautapelit.fi)

Hiilidioksidi,vesi ja lämpö, siinä Marsin maankaltaistamisen ainekset. Terraformingin Marsissa pelaajat investoivat erilaisiin teknologioihin ja raaka-aineisiin saadakseen käyntiin sellaiset koneistot, että Mars muuttuu vähitellen ihmiselle sopivaksi ympäristöksi. Yhteiselle laudalle asetellaan kilvan kasvillisuus- ja kaupunkilaattoja, mutta yhtä tärkeitä ovat henkilökohtainen resurssilauta ja pelin ydin, pöydättyjen korttien koneisto. Kortteja on tajuttoman paljon, ja ne ovat kaikki erilaisia. Yksi antaa omistajalleen käyttöön aaltovoimalan, toinen Vestan telakat, kolmas antipainovoimateknologian. Kiperiä tehtäviä on päättää, minkä kortin ostaa missäkin vaiheessa, ja kombottaa niitä mahdollisimman tehokkaasti. Olosuhteet Marsissa muuttuvat vähitellen, ja useimmat kortit voi pelata vain tietyssä lämpötila- tai hiilidioksihaarukassa. Pisteitä tulee muun muassa metsä- ja kaupunkilaattojen asettamisesta, lämpötilan, vesimassan ja hiilidioksipitoisuuden nostamisesta sekä tietyistä korteista ja niillä olevista resursseista.

Korttien määrä ja erilaisuus takaa, että jokainen peli on erilainen. Voi yrittää “vihreää strategiaa” eli metsittää Marsia mahdollisimman paljon, tai panostaa raskaaseen teollisuuteen. Terraforming Mars on jatkuvaa kilpajuoksua teknologisessa edistyneisyydessä. Se on todennäköisesti parhaimmillaan kahdella pelaajalla, koska useammalla peli voi venyä turhan pitkäksi. On erinomaista, että näinkin raskas strategiapeli on käännetty suomeksi!

Annika Saarto

Lautapelibloggaaja

Kai on ammatiltaan toimittaja, Annika yliopistotutkija. Lautapelit ovat molempien intohimo.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti