Yhdysvaltalainen Keith Matejka on kovassa nousussa oleva suunnittelija. Päätettyään julkaista ensimmäisen pelinsä itse, hän perusti Thunderworks Games -studion. Kickstarterissa erinomaisesti menestynyt Roll Player on nostanut miehen yleiseen tietoisuuteen lautapeliskenessä. Me tosin löysimme miehen ensin Bullfrogsin ansiosta. Annika haastatteli Keithiä heinäkuussa.
Kerrotko taustastasi ja siitä, kuinka aloit suunnitella lautapelejä.
Olen pelannut lauta- ja korttipelejä siitä saakka kun olin pieni. Meillä oli lastenhoitaja, joka toi tullessaan pelejä kuten Survive ja Scotland Yard, ja niitä oli todella kiva pelata siskoni kanssa. Vähän vanhempana kiinnostuin Dungeons&Dragonsista ja muista seikkailullisista peleistä. Oli mahtavaa kahlata läpi D&D-ohjekirjoja, ja usein suunnittelin itselleni ja kavereilleni omat luolastoseikkailut. Sittemmin siirryin melko pitkäksi aikaa tietokonepeleihin kuten Ultima, Zork ja Dark Castle.
Aikuisena pääsin töihin videopeliteollisuuden saralle ja tapahtui pari muutakin asiaa, jotka johdattivat minut takaisin lautapelien pariin. Puertoricolainen kaverini Rico huomasi BGG:stä silloin pinnalla olleen Puerto Ricon ja ehdotti että hankimme sen yhdessä. Se oli mahtava. Toisekseen, pelatessani D&D:tä kavereideni kanssa totesin, ettei minulla ollut enää aikaa niin pitkiin sessioihin. Löysin silloin Descentin ja Arkham Horrorin, jotka tarjosivat roolipelikokemuksen kompaktimmassa paketissa. Näin intohimoni lautapeleihin syttyi uudelleen.
Mitä pelien suunnitteluun tulee, yksinkertaisesti päätin eräänä päivänä yrittää suunnitella pelin. Työskentelen videopelifirmassa, ja muutama muukin siellä ryhtyi samaan puuhaan. Ensimmäinen isompi kehitelmäni oli ihan asiallinen, mutta loppujen lopuksi päätin siirtää sen hyllylle. Sen sijaan ryhdyin työstämään Bullfrogsia (2015), joka oli ensimmäinen julkaistu pelini.
Todellisuuspakolaisten pelipöydälle on viime aikoina päätynyt yllättävän usein Bullfrogs. Pieni aluehallintapeli tarjoaa mukavasti interaktiota ja pähkäiltävää. |
Mistä peli-ideat kumpuavat ja miten suunnitteluprosessi etenee?
Ei pidä jäädä odottamaan inspiraatiota, vaan on vain ryhdyttävä hommiin. Täytyy olla valmis epäonnistumaan ja oppimaan virheistään. On pelattava paljon pelejä, löydettävä oma maku ja lähdettävä siltä pohjalta suunnittelemaan. Päässäni ei pyöri valmiiksi ideamyllyä, alan vain työstää materiaalia ja testata sitä hullun lailla. Ennen pitkää siitä joko kehkeytyy jotain hyvää tai se on hylättävä ja on siirryttävä seuraavaan ideaan.
Olisi hienoa tehdä cyberpunk- tai post-apokalyptinen peli, mutta sellaista minulla ei ole vielä kehitteillä. En juurikaan fanita avaruuspelejä, joten minulta tuskin koskaan tulee ilmestymään sen teemaista peliä. Joskus työstän samanaikaisesti useaa peliä, mutta yleensä vain yhtä. Yritän keskittyä mahdollisimman hyvin kullakin hetkellä suunnittelussa olevaan peliin. Muuten en varmaan koskaan saisi valmista aikaiseksi.
Olen suunnitellut useampaan peliin yksinpeliversion. En itse pelaa paljon yksinpelejä, sillä ne eivät houkuttele minua. Toisaalta tekemistäni yksinpeleistä tunnutaan pitävän paljon. On aina haastavaa saada siirrettyä multiplayer-kokemus solitaire-moodiin.
Miten olet löytänyt kuvittajat ja graafikot peleillesi?
Kävin läpi pelikokoelmani ja poimin listalleni ne, joiden ulkonäöstä pidin. Otin selville taiteilijoiden nimet ja lähetin heille sähköpostia. Minulla oli jo selkeä visio siitä, miltä pelin tulisi suunnilleen näyttää, mutta muuten annoin taiteilijoille vapaat kädet ja luotin heidän taitoihinsa. John Ariosa on kuvittanut sekä Bullfrogsin, Roll Playerin että Roll Player: Monsters & Minionsin. Hänet tunnetaan parhaiten Mice & Mysticsin ja Summoner Warsin kuvituksesta.
Blend Offin kuvittaja löytyi lähipiiristä, Wayne Koenig on nimittäin työkaverini. Mr. Cuddington -niminen avioparitiimi viimeisteli boksin kannen. Luis Francisco on huolehtinut jokaisen pelini graafisesta puolesta. Tapasin hänet Facebookin taitelijaryhmässä. Luis suositteli Lucas Ribeiroa, joka sitten osallistuikin Roll Player: Monsters & Minionsin taiteelliseen työhön. En itse asiassa ole tavannut Waynea lukuun ottamatta ketään pelieni taiteilijoista. Nykypäivän verkostoituminen on hullua!
Matejkan suunnittelema Roll Player on saanut erinomaisen vastaanoton. Sen on kuvittanut John Ariosa. (Kuva: Keith Matejka.) |
Miten oma pelifirmasi Thunderworks Games sai alkunsa ja onko Kickstarter ollut toimiva kanava pelien julkaisuun?
Roll Playerin kolmas erä on saapunut Keithin kotiin. (Kuva: Keith Matejka) |
Kickstarter on erinomainen väylä saada loistavat ideat toteutetuiksi. Suosittelen sitä ehdottomasti. KS-kampanjan vetäminen on valtavan työlästä, varsinkin jos sen haluaa tehdä hyvin. Tärkeintä on valmistella kampanjaa tarpeeksi jo etukäteen ja pitää huolta siitä että se on huomattu jo ennen kuin kampanja aukeaa. Ei pidä olettaa ihmisten löytävän peliä Kickstarterista omatoimisesti, vaan tietoa on levitettävä tehokkaasti. Kampanjan ollessa päällä, on myöhäistä tavoittaa suuria joukkoja.
Entä miten kuvailisit omaa pelimakuasi?
Pelaan paljon erilaisia pelejä. Yritän pelata sekä uudempia pelejä että vanhoja klassikoita, jotka ovat vielä kokeilematta. Mielestäni on osa suunnittelijan työtä pysyä kärryillä siitä, mikä on milloinkin pinnalla, ja tuntea paljon pelejä. Minulla on joskus vaiheita, jolloin pelaan tietynlaisia genrejä. Viime aikoina olen viettänyt aikaa Gloomhavenin ja Near and Farin kaltaisten tarinapohjaisten pelien parissa. Puoli vuotta sitten pelasin paljon huonepakopelejä kuten EXIT ja Unlock. Viime vuonna runsasta peliaikaa saivat raskaammat eurot, esimerkiksi Voyages of Marco Polo ja La Granja.
Keith on tällä hetkellä kiinnostunut tarinankerrontapeleistä. Tässä on käynnissä Ryan Laukatin uutuus Near and Far. (Kuva: Keith Matejka) |
Martin Wallace on suosikkisuunnittelijani. Hänen peleistään parhaita ovat A Study in Emerald, Automobile, Tinners' Trail ja Via Nebula. Suosikkipelini kautta aikain on kuitenkin War of the Ring. En pelaa sitä kovin usein, mutta kun pelaan, nautin suuresti.
Suomalaisista peleistä pidän erityisesti Touko Tahkokallion yhdessä Paul Laanen kanssa suunnittelemasta Walnut Grovesta. Siinä on tiukka mekaniikka, joka pakottaa pelaajat vaikeisiin valintoihin.
Millainen lautapelikulttuuri on kotiseudullasi?
Asun Wisconsinin Madisonissa. Täällä on kukoistava pelikulttuuri ja vahva suunnittelijaskene. Wisconsin on Dungeons & Dragonsin koti. Luulen, että kylmä ilmasto edistää lautapelailun kaltaisia sisäharrastuksia.
Tällä seudulla asuu liuta suunnittelijoita, jotka testaavat toistensa pelejä. Monet heistä ovat myös julkaisseet, esimerkiksi Seth Van Orden (Stockpile), Kirk Dennison (Flagdash), Kane Klenko (Fuse, Flatline, Dead Men Tell No Tales, Mad City, Covert, Flip Ships, Pressure Cooker), Ed Marriot (Scoville), Brett Myers (Nanuk, Rome: City of Marble), Dan Cunningham (Lunarchitects), JT Smith (The Captain is Dead), Nick Bentley (Stinker), John Kovalic (ROFL!, Double Feature) ja Mike Wokasch (Starving Artists).
Monipuolinen pelaaminen on tärkeää pelisuunnittelijalle. Tässä on käynnissä Ghostbusters: Protect the Barrier. (Kuva: Keith Matejka) |
Mitä voimme odottaa näkevämme sinulta lähitulevaisuudessa?
Eduardo Barafin Pencil First Games on julkaisemassa Sunset Over Waterin, jonka tekijäjoukko on sama kuin Herbaceouksessa. Molempien yksinpeliversio on minun käsialaani. Muutoin molemmat pelit on suunnitellut Steve Finn.
Roll Player: Monsters & Minionsin Kickstarter-kampanja päättyi menestyksekkäästi äskettäin, joten tällä hetkellä sen tuotanto pitää minut kiireisenä. Seuraava Thunderworks Gamesin julkaisu tulee olemaan Dual Powers: Revolution 1917, jonka on suunnitellut Brett Myers. Se on kolme varttia kestävä kaksinpeli, jonka aiheena ovat Venäjän tapahtumat vuonna 1917. Pelin päämekaniikkoja ovat päättely ja aluehallinta.
Edellä mainittujen jälkeen vuorossa on Pencil First Gamesin Skulk Hollow, jota suunnittelen paraikaa. Ja pari muutakin projektia on tulilla. Tahtoisin tehdä Roll Playeriin toisen lisäosan ensi vuonna, jos kiinnostusta on tarpeeksi.
Kiitämme haastattelusta!
Matejkan perhe iloisissa tunnelmissa. |
Mielenkiintoinen haastattelu. Kiitos. Näitä lisää!
VastaaPoistaKiitos! Teemme näitä jatkossakin.
Poista