7 Wonders Architects: ihmeiden rakentelua kepeillä säännöillä

by 09 heinäkuuta 0 kommenttia



Kaksitoistavuotias lautapeliklassikko 7 Wonders sai viime vuonna rinnalleen kevytversion nimeltä 7 Wonders Architects, josta Asmodee Nordics julkaisi tänä vuonna pohjoismaisen laitoksen. Antoine Bauza on suunnittelija sekä peruspelin että Architectsin takana. Tusinaan vuoteen niiden välillä on mahtunut myös muita saman peliperheen julkaisuja: kaksinpeli 7 Wonders Duel sekä liuta lisäosia. 7 Wonders Architects on näistä kuitenkin selvästi erilaisin, vaikka se lainaakin monia asioita isoveljeltään.

Aloitetaan yhtäläisyyksistä. Teemana on tuttujen antiikin ja sitä edeltävän ajan ihmeiden rakentaminen. On Olymposta, Aleksandrian majakkaa, Gizan pyramidia ja niin edelleen. Päämekaniikkana on kortinvärväys. Korttien värit ja kategoriat rimmaavat nekin peruspelin vastaavien kanssa: sinisistä saa suoraan pisteitä, punaiset kasvattavat sotavoimaa ja vihreillä edistetään tiedettä. Loput ovat resurssikortteja ihmeiden rakentamiseen. Peli vaatii vähintään kaksi pelaajaa ja skaalautuu seitsemään saakka.


Kortteja on neljää erilaista tyyppiä ja ne erottaa toisistaan väristä.


Perustoimintona yhden kortin valitseminen vuoroa kohden

Pelaajat kokoavat pelinsä alussa viidestä palasesta koostuvan ihmeensä eteensä pöydälle siten, että palasten “rakennustelinepuoli” on näkyvillä. Tavoitteena on oikeanlaisia kortteja kolmesta eri pakasta nostamalla kerätä resursseja, joilla ihmeen osaset rakentuvat yksi kerrallaan ja kääntyvät samalla oikeinpäin. Peli päättyy, kun joku pelaajista onnistuu viimeistelemään ihmeensä. Voittoa tämä ei kuitenkaan vielä takaa, sillä pisteille pääsee muillakin tavoin kuin ihmettään työstämällä. Tästä lisää myöhemmin. Kortteja voi värvätä eli nostaa kolmesta eri pakasta: jommastakummasta pakasta, jonka jakaa naapurinsa kanssa, tai pöydän keskellä olevasta pakasta, joka on kaikille pelaajille yhteinen. Naapuripakkojen kortit ovat oikeinpäin, toki vain päällimmäinen näkyy. Yhteispakka on kuvapuoli alaspäin.

Vuorot ovat enimmäkseen erittäin yksinkertaisia. Pelaaja nostaa kortin ja asettaa sen eteensä. Sitten on seuraavan pelaajan vuoro. Erityyppiset kortit mahdollistavat eri asioita, mikä onkin tuurin ohella se isoin pelin kulkuun vaikuttava tekijä. Vihreitä tiedekortteja keräämällä pääsee valitsemaan edistysmerkkejä, joilla voi esimerkiksi saada lisäpisteitä tai oikaista ihmeen rakentamisen säännöissä. Siniset kortit tuovat pisteitä ja antavat silloin tällöin myös tilaisuuden kurkata keskipakan päällimmäisen kortin. Punaiset sotakortit antavat pisteitä pari kolme kertaa pelin aikana, jos niitä on saanut haalituksi enemmän kuin naapurit. Eri ihmeet antavat erilaisia bonustoimintoja ja pisteitä sitä mukaa, kun ihmeen osia kääntää valmiille puolelleen. Esimerkiksi Gizan pyramidi on muita ihmeitä avokätisempi pisteiden suhteen, kun taas Aleksandrian majakka antaa poimia ylimääräisen kortin mistä tahansa pöydällä olevasta pakasta.


Vasemmalta oikealle yhteispakka, sotamerkkejä, "yhteispakankurkistusbonus" ja edistysmerkkejä.

Melko teematon, pääosin toimiva filleri hienoilla komponenteilla

Loppujen lopuksi 7 Wonders Architectsia ei juuri kannata verrata 7 wonders -peruspeliin. Kyseessä on hyvin paljon kevyempi julkaisu, joka toimii omilla mekaniikoillaan. Olemme pelanneet Architectsia hyvin erilaisilla pelaajamäärillä, kolmesta pelaajasta maksimiin eli seitsemään saakka. Pitkän linjan lautapeliharrastajat ovat kommentoineet, että Architectsissa on juuri ja juuri tarpeeksi peliä, vaikkakin tuurilla pääsee pitkälle, jopa voittoon saakka. Jos peliltä odottaa liikaa, saattaa pettyä. Toisaalta säännöt on helppo oppia, ja rakennustelineet luovat onnistuneesti rakentamisen tunnun. Seitsemää pelaajaa ei pöydän ääreen kuitenkaan kannata istuttaa, sillä peli venyy pahimmillaan valtavasti. Tämä johtuu siitä, että peruspelistä tuttu samanaikainen kortinvärväys puuttuu. Vaikka yksittäinen vuoro on periaatteessa nopeasti ohi, pelin edetessä siihen yhdenkin kortin valintaan voi kulua tovi, varsinkin jos syntyy ketjureaktioita rakentamisen tai edistysmerkkien johdosta. Kun teemakaan ei Architectsissa juuri kannattele, kannattaa isommalle porukalle valita ehkä jokin toinen peli.


Komponentit ovat hienot ja lisäävät olennaisesti pelaamisen iloa. Myös säilytysratkaisu on tyylikäs, vaikkakin kortti- ja merkkikotelot lisäävät laatikon kokoa. Kaiken kaikkiaan 7 Wonders Architects on helppo välipala parin isomman pelin välissä, ja siihen kannattaa suhtautua täysin omana pelinään eikä 7 Wondersin ainakaan kovin läheisenä sukulaisena.


Saimme 7 Wonders Architectsin ilmaiseksi arvosteltavaksi Asmodee Nordicsilta.


Rakenteilla oleva Efesoksen temppeli sekä täysin valmistunut Gizan pyramidi.

Annika Saarto

Lautapelibloggaaja

Kai on ammatiltaan toimittaja, Annika yliopistotutkija. Lautapelit ovat molempien intohimo.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti