Listasin kolmekymmentä parasta peliä joita olen pelannut välillä 25.6.2021-30.6.2022. Mukaan karsintaan pääsivät pelit, joita olen pelannut yhteensä vähintään kahdesti, joista viimeisin kerta mainitulla ajanjaksolla.
Pelkästään digitaalisesti pelattuja pelejä en ole huolinut mukaan. Pelin nimen perässä suluissa on sijoitus viime vuoden listauksessa, mikäli sellaista on.
30. Butterfly
Laattojen napsimista yhteiseltä kedolta siten, että saa muikean pistesaaliin ja estää vastustajien parhaat kombot. BoardGameAreenasta tuttu peli ei pettänyt vapunaattona pöydälläkään.
Pelkästään digitaalisesti pelattuja pelejä en ole huolinut mukaan. Pelin nimen perässä suluissa on sijoitus viime vuoden listauksessa, mikäli sellaista on.
30. Butterfly
Laattojen napsimista yhteiseltä kedolta siten, että saa muikean pistesaaliin ja estää vastustajien parhaat kombot. BoardGameAreenasta tuttu peli ei pettänyt vapunaattona pöydälläkään.
Butterfly. |
29. Ohanami
Toinen Steffen Benndorfin peleistä tällä listalla. Kortit kiertävät kädestä käteen ja niistä värvätään omalle pelialueelle numerosarjoja. Eri korttien arvo vaihtelee kierroksesta toiseen.
28. Rheinländer
Yksi kolmesta Reiner Knizian suunnittelemasta pelistä, jotka ovat mahtuneet toplistalleni. Tavoitteena on perustaa herttuakuntia Rein-joen varrelle ja vähän valloittaa naapureiden vastaavia. Yksi jipoista on, että vallasta syöstyille herttuaparoille täytyy maksaa maista lunnaat.
27. 7 Wonders (14.)
Kortteja värväten rakennetaan ihmeitä ja armeijaa sekä edistetään tiedettä. Naapuripelaajilla on erityisen suuri merkitys. Samanaikaiset toiminnot takaavat nopeasti eteenpäin rullaavan pelin seitsemälläkin pelaajalla.
26. Ta-Ke (18.)
Kaksinpeli, jossa on päälleliimattu Japani-teema ja jota on poikkeuksellisen vaikea selittää lyhyesti. Pelaajat poimivat yhteisistä pinoista erilaisia pelimerkkejä, jotka sijoitetaan omalle alueelle. Noukitut merkit laukaisevat joka vuoron jälkeen pisteytyksen, joka koskee molempia pelaajia.
Toinen Steffen Benndorfin peleistä tällä listalla. Kortit kiertävät kädestä käteen ja niistä värvätään omalle pelialueelle numerosarjoja. Eri korttien arvo vaihtelee kierroksesta toiseen.
28. Rheinländer
Yksi kolmesta Reiner Knizian suunnittelemasta pelistä, jotka ovat mahtuneet toplistalleni. Tavoitteena on perustaa herttuakuntia Rein-joen varrelle ja vähän valloittaa naapureiden vastaavia. Yksi jipoista on, että vallasta syöstyille herttuaparoille täytyy maksaa maista lunnaat.
27. 7 Wonders (14.)
Kortteja värväten rakennetaan ihmeitä ja armeijaa sekä edistetään tiedettä. Naapuripelaajilla on erityisen suuri merkitys. Samanaikaiset toiminnot takaavat nopeasti eteenpäin rullaavan pelin seitsemälläkin pelaajalla.
26. Ta-Ke (18.)
Kaksinpeli, jossa on päälleliimattu Japani-teema ja jota on poikkeuksellisen vaikea selittää lyhyesti. Pelaajat poimivat yhteisistä pinoista erilaisia pelimerkkejä, jotka sijoitetaan omalle alueelle. Noukitut merkit laukaisevat joka vuoron jälkeen pisteytyksen, joka koskee molempia pelaajia.
Ta-Ke. |
25. Battle Line: Medieval
Taattua Kniziaa jälleen. Hieman pokeria muistuttavassa kaksinpelissä yritetään päihittää vastustajan kortit yhdeksällä eri taistelutantereella. Keskiajan kuvitusversio vuodelta 2017 on se ensimmäinen onnistunut peruspelin ja Schotten Tottenin jälkeen.
24. The Crew: The Quest for Planet Nine
Yhteistyönä pelattavassa tikkipelissä suoritetaan erilaisia tehtäviä, joiden temaattisuus on vähän niin ja näin mutta se ei haittaa. Tehtävänä saattaa esimerkiksi olla, että Kaitsu ei voita yhtään tikkiä tai että Taneli voittaa tikin, johon on pelattu pinkki seiska.
23. Modern Art
Knizian jo klassikoksi tituleerattava huutokauppapeli simuloi taidemaailmaa hyvin, ainakin näin asiasta hyvin vähän tietävän mielestä. Pelaajat pyrkivät kasvattamaan vaalimiensa taiteilijoiden mainetta ja näiden tekemien teosten hintoja. Eniten rahaa kerännyt voittaa.
22. Linko!
Näppärä, vasta parin pelikerran jälkeen avautuva numeropeli, jossa yritetään päihittää edellisten pelaajien pöytäämät kortit ja päästä eroon mahdollisimman monesta käsikortista.
21. It’s A Wonderful World (15.)
Tiedefiktiivinen koneistonrakennuspeli palkitsee pelaajan, joka osaa värvätä korttinsa ja käynnistää kuutiontuotantolinjastonsa mahdollisimman tehokkaasti, pistekorttejakaan unohtamatta.
20. Trans Europa+
Ihan parhaita perhepelejä. Tavoitteena on laajentaa omaa rautatieverkostoaan Euroopassa ja yhdistää pelaajakohtaiset tavoitekaupungit. Suurimmat taktiset kysymyksen ovat yhtäältä, milloin kannattaa yhdistää oma verkonsa jonkun toiseen verkostoon, ja toisaalta, milloin on paras hetki estää yhdistyminen niillä muutamalla raiteenkappaleella, joilla sen voi tehdä.
Taattua Kniziaa jälleen. Hieman pokeria muistuttavassa kaksinpelissä yritetään päihittää vastustajan kortit yhdeksällä eri taistelutantereella. Keskiajan kuvitusversio vuodelta 2017 on se ensimmäinen onnistunut peruspelin ja Schotten Tottenin jälkeen.
24. The Crew: The Quest for Planet Nine
Yhteistyönä pelattavassa tikkipelissä suoritetaan erilaisia tehtäviä, joiden temaattisuus on vähän niin ja näin mutta se ei haittaa. Tehtävänä saattaa esimerkiksi olla, että Kaitsu ei voita yhtään tikkiä tai että Taneli voittaa tikin, johon on pelattu pinkki seiska.
23. Modern Art
Knizian jo klassikoksi tituleerattava huutokauppapeli simuloi taidemaailmaa hyvin, ainakin näin asiasta hyvin vähän tietävän mielestä. Pelaajat pyrkivät kasvattamaan vaalimiensa taiteilijoiden mainetta ja näiden tekemien teosten hintoja. Eniten rahaa kerännyt voittaa.
22. Linko!
Näppärä, vasta parin pelikerran jälkeen avautuva numeropeli, jossa yritetään päihittää edellisten pelaajien pöytäämät kortit ja päästä eroon mahdollisimman monesta käsikortista.
21. It’s A Wonderful World (15.)
Tiedefiktiivinen koneistonrakennuspeli palkitsee pelaajan, joka osaa värvätä korttinsa ja käynnistää kuutiontuotantolinjastonsa mahdollisimman tehokkaasti, pistekorttejakaan unohtamatta.
20. Trans Europa+
Ihan parhaita perhepelejä. Tavoitteena on laajentaa omaa rautatieverkostoaan Euroopassa ja yhdistää pelaajakohtaiset tavoitekaupungit. Suurimmat taktiset kysymyksen ovat yhtäältä, milloin kannattaa yhdistää oma verkonsa jonkun toiseen verkostoon, ja toisaalta, milloin on paras hetki estää yhdistyminen niillä muutamalla raiteenkappaleella, joilla sen voi tehdä.
TransEuropa+ |
19. Quartermaster General WW2: 2nd Edition
Säännöiltään kepeässä sotapelissä kirjoitetaan historiaa uusiksi toisen maailmansodan osalta. Huoltoreittien toimivuuden ylläpitäminen on keskeistä sodassa, kuten on tuoreesti nähty reaalimaailmassa.
18. Istanbul
Kilpa-ajon tuntua modulaarisella pelilaudalla: kuka onnistuu ensimmäiseksi keräämän voittoon vaadittavan määrän rubiineja? Näitä voi saada monella eri tavalla, kuten vaihtokaupalla, ostamalla tai moskeijalaattoja keräämällä. Liikkumismekaniikka laatastolla on varsin uniikki.
17. After The Empire
Rässein peli tällä listalla, vaikka tyylipuhdas eurovääntö onkin. Työläisenasettelun keinoin rakennetaan ja korjaillaan 3D-osasista koostuvaa linnaa. Hyökkääjät iskevät linnan kimppuun joka kierroksella.
16. The Game: Face to Face (16.)
Steffen Benndorfin suunnittelemassa kaksinpelissä yritetään päästä eroon omasta nostopakasta ja käsikorteista. Korteissa on numerot kakkosesta 99:än, ja ne täytyy saada kulkemaan kahdessa pöydätyssä pakassa suuruusjärjestyksestä pienestä suureen tai suuresta pieneen. Ihanan vaikeaa.
Säännöiltään kepeässä sotapelissä kirjoitetaan historiaa uusiksi toisen maailmansodan osalta. Huoltoreittien toimivuuden ylläpitäminen on keskeistä sodassa, kuten on tuoreesti nähty reaalimaailmassa.
18. Istanbul
Kilpa-ajon tuntua modulaarisella pelilaudalla: kuka onnistuu ensimmäiseksi keräämän voittoon vaadittavan määrän rubiineja? Näitä voi saada monella eri tavalla, kuten vaihtokaupalla, ostamalla tai moskeijalaattoja keräämällä. Liikkumismekaniikka laatastolla on varsin uniikki.
17. After The Empire
Rässein peli tällä listalla, vaikka tyylipuhdas eurovääntö onkin. Työläisenasettelun keinoin rakennetaan ja korjaillaan 3D-osasista koostuvaa linnaa. Hyökkääjät iskevät linnan kimppuun joka kierroksella.
16. The Game: Face to Face (16.)
Steffen Benndorfin suunnittelemassa kaksinpelissä yritetään päästä eroon omasta nostopakasta ja käsikorteista. Korteissa on numerot kakkosesta 99:än, ja ne täytyy saada kulkemaan kahdessa pöydätyssä pakassa suuruusjärjestyksestä pienestä suureen tai suuresta pieneen. Ihanan vaikeaa.
The Game: Face to Face. |
15. Orléans (5.)
Pussinrakennusta, jossa pussista noukittavat työläiset asetetaan tekemään erilaisia tehtäviä omalle ja yhteiselle pelilaudalle. Esimerkiksi laivalla liikkuminen yhteisellä laudalla vaatii yhden maanviljelijän, yhden merimiehen ja yhden ritarin (älä kysy miksi).
14. Tzolk’in: The Mayan Calendar (12.)
Pelilaudan rattaat pyörivät ja kuljettavat niihin asetettuja työläisiä yhä tehokkaampiin toimintoihin. Työläisten hallinnointi laudalla vaatii tarkkaa suunnittelua. Toiminto nimittäin tehdään silloin, kun työläinen otetaan pois, eikä saman vuoron aikana voi sekä asettaa että ottaa pois työläisiä.
13. Luxor (13.)
Perhekaliiberin kädenhallintapelissä liikutetaan haudanryöstäjiä kohti pyramidin keskuskammiota. Matkalla kerätään pisteitä taideaarteista. Kekseliäs aivopähkinä, jossa käsikorteista pyritään ottamaan kaikki irti laudalla liikkumiseen.
12. Pandemic Legacy Season 1
Läpipeluu parissa kolmessa viikossa mahdollisti tarinaan uppoutumisen tavalla, joka sai jopa ikävöimään pelin aikana luotuja hahmoja kun homma oli tullut päätökseen. Tehtävänä oli se vanha tuttu: kampittaa maailmalla leviävä vaarallinen virus, ennenkuin kuin globaali yhteiskunta romahtaa täydellisesti.
11. Egizia
Muinaisen Egyptin ihmeiden rakentelua Niilin vartta kulkemalla ja sen rannoilta toimintopaikkoja varaamalla. Aikajanamekaniikka luo tuskaisen pähkäilyn siitä, kannattaako kiirehtiä varaamaan ne parhaat toiminnot niilin alkupäästä vaiko napsia useampia toimintoja ja resursseja alajuoksulta.
Pussinrakennusta, jossa pussista noukittavat työläiset asetetaan tekemään erilaisia tehtäviä omalle ja yhteiselle pelilaudalle. Esimerkiksi laivalla liikkuminen yhteisellä laudalla vaatii yhden maanviljelijän, yhden merimiehen ja yhden ritarin (älä kysy miksi).
14. Tzolk’in: The Mayan Calendar (12.)
Pelilaudan rattaat pyörivät ja kuljettavat niihin asetettuja työläisiä yhä tehokkaampiin toimintoihin. Työläisten hallinnointi laudalla vaatii tarkkaa suunnittelua. Toiminto nimittäin tehdään silloin, kun työläinen otetaan pois, eikä saman vuoron aikana voi sekä asettaa että ottaa pois työläisiä.
13. Luxor (13.)
Perhekaliiberin kädenhallintapelissä liikutetaan haudanryöstäjiä kohti pyramidin keskuskammiota. Matkalla kerätään pisteitä taideaarteista. Kekseliäs aivopähkinä, jossa käsikorteista pyritään ottamaan kaikki irti laudalla liikkumiseen.
12. Pandemic Legacy Season 1
Läpipeluu parissa kolmessa viikossa mahdollisti tarinaan uppoutumisen tavalla, joka sai jopa ikävöimään pelin aikana luotuja hahmoja kun homma oli tullut päätökseen. Tehtävänä oli se vanha tuttu: kampittaa maailmalla leviävä vaarallinen virus, ennenkuin kuin globaali yhteiskunta romahtaa täydellisesti.
11. Egizia
Muinaisen Egyptin ihmeiden rakentelua Niilin vartta kulkemalla ja sen rannoilta toimintopaikkoja varaamalla. Aikajanamekaniikka luo tuskaisen pähkäilyn siitä, kannattaako kiirehtiä varaamaan ne parhaat toiminnot niilin alkupäästä vaiko napsia useampia toimintoja ja resursseja alajuoksulta.
Egizia. |
10. Azul: Summer Pavilion (10.)
Azul-sarjan kolmas julkaisu on ehdottomasti se paras. Omaa mosaiikkilautaa rakennetaan värväämällä laattoja yhteisistä tehtaista ja maksamalla niitä 1-6 laudan “terälehteä” kohti. Omaa peliä saa suunnitella pitkäjänteisemmin kuin perus-Azulissa, mistä pidän kovasti.
9. Faiyum
Friedemann Friese yhdistelee kutkuttavalla tavalla mekaniikkoja, joista tulevat mieleen ainakin Power Grid ja Concordia. Työläistenasettelupeli, jossa työläiset ovat kaikille yhteisiä mutta toimintokortit, joilla työläisiä asetetaan, lähes järjestään erilaisia.
8. Terraforming Mars (4.)
Muhkea koneistonrakennuspeli, jossa pyritään löytämään ja hyödyntämään keskenään kombottuvat kortit, joilla pääsee keräämän resursseja, valtaamaan plänttejä Marsista sekä nostamaan lämpötilaa ja hiilidioksidipitoisuutta.
7. Viscounts of The West Kingdom (17.)
Korttien juoksutusta nostopakan ja käsikorttien kautta omalle korttilaudalle mahdollisimman hyvässä synkassa isolla pelilaudalla liikkumisen ja siellä tehtävien päätoimintojen kanssa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja melkein kaikkea pitäisi ehtiä tekemään, mutta ei vain millään pysty.
6. Lords of Waterdeep (1.)
Vaikka teema ei minulle henkilökohtaisesti resonoi, ei se tässä tapauksessa myöskään peliä huononna. Helposti omaksuttavassa työläistenasettelussa on vaikuttava pelilauta, tajuton määrä kortteja ja sen verran valinnanmahdollisuuksia, että tätä pelaa ilolla uudelleen ja uudelleen.
5. Viticulture Essential Edition
Menestyksekäs viininviljely Toskanassa vaatii oikeat rypälelajikkeet ja teknologian,optimaalista työläisten käyttöä sekä ennen kaikkea sopivia kesä- ja talvivieraita, jotka osaavat vaikka kypsyttää (kepulikonstein?) sammioissa olevaa punaviiniä viikossa sen verran, mihin yleensä menee kokonainen vuosi.
Azul-sarjan kolmas julkaisu on ehdottomasti se paras. Omaa mosaiikkilautaa rakennetaan värväämällä laattoja yhteisistä tehtaista ja maksamalla niitä 1-6 laudan “terälehteä” kohti. Omaa peliä saa suunnitella pitkäjänteisemmin kuin perus-Azulissa, mistä pidän kovasti.
9. Faiyum
Friedemann Friese yhdistelee kutkuttavalla tavalla mekaniikkoja, joista tulevat mieleen ainakin Power Grid ja Concordia. Työläistenasettelupeli, jossa työläiset ovat kaikille yhteisiä mutta toimintokortit, joilla työläisiä asetetaan, lähes järjestään erilaisia.
8. Terraforming Mars (4.)
Muhkea koneistonrakennuspeli, jossa pyritään löytämään ja hyödyntämään keskenään kombottuvat kortit, joilla pääsee keräämän resursseja, valtaamaan plänttejä Marsista sekä nostamaan lämpötilaa ja hiilidioksidipitoisuutta.
7. Viscounts of The West Kingdom (17.)
Korttien juoksutusta nostopakan ja käsikorttien kautta omalle korttilaudalle mahdollisimman hyvässä synkassa isolla pelilaudalla liikkumisen ja siellä tehtävien päätoimintojen kanssa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja melkein kaikkea pitäisi ehtiä tekemään, mutta ei vain millään pysty.
6. Lords of Waterdeep (1.)
Vaikka teema ei minulle henkilökohtaisesti resonoi, ei se tässä tapauksessa myöskään peliä huononna. Helposti omaksuttavassa työläistenasettelussa on vaikuttava pelilauta, tajuton määrä kortteja ja sen verran valinnanmahdollisuuksia, että tätä pelaa ilolla uudelleen ja uudelleen.
5. Viticulture Essential Edition
Menestyksekäs viininviljely Toskanassa vaatii oikeat rypälelajikkeet ja teknologian,optimaalista työläisten käyttöä sekä ennen kaikkea sopivia kesä- ja talvivieraita, jotka osaavat vaikka kypsyttää (kepulikonstein?) sammioissa olevaa punaviiniä viikossa sen verran, mihin yleensä menee kokonainen vuosi.
Viticulture Essential Edition. |
4. Tapestry (3.)
Niukkojen resurssien kanssa kipuillen pelaajat etenevät teknologia-, löytöretki-, asevoima- ja tiederadoilla. Tärkeää on myös päästä siirtämään omalta pelaajalaudalta rakennuksia kaupunkilaudalle, koska rakennusten alta paljastuu ylimääräisiä bonuksia. Kierrokset ovat epäsymmetriset, eli pelaajat voivat olla keskenään eri kierroksilla. Usein pisimpään omaan peliään ja resurssejaan venyttänyt pääsee parhaille pisteille.
3. Ark Nova
Pöytä täyttyy laudoista, korteista, polyominopaloista ja muusta kilkkeestä, kun pelaajat rakentavat omia eläintarhojaan, toteuttavat suojeluprojekteja ja luovat yhteyksiä ulkomaille. Sääntöjen ja toimintojen suuresta määrästä huolimatta kaikki yhdistyy loogiseksi kokonaisuudeksi, joka pitää otteessaan ja saa unohtamaan ajankulun.
2. The Magnificent
Nopanvärväyksellä pitäisi saada pystyyn parempia ja kustannustehokkaampia sirkusesityksiä kuin mihin kilpakumppanit yltävät. Viimein noppapeli, jossa on suunnilleen kaikki kohdillaan! Pelissä on sopiva määrä myös epäsymmetrisyyttä, koska pelaajakohtaiset kortit antavat tuunata noppien käyttöä eri tavoin ja tarjoavat keskenään erilaisia pisteytysmahdollisuuksia.
1. Paladins of The West Kingdom (2.)
Ulkoapäin varsin kuivalta vaikuttava Shem Phillipsin työläisenasettelupeli sukelluttaa pelaajat lähes täydelliseen yksinpelipasianssiin. Eri värisillä työläisillä tehdään omalla pelaajalaudalla toimintoja, joilla saa “vihreää, punaista tai sinistä voimaa”, joilla voi tehdä työläistoimintoja entistä tehokkaammin. Siinä samalla rakennetaan muuria ja etuvartioasemia, käännytetään pakanoita ja lyödään vihollisia, ja häärätään paljon kaikkea muutakin… teema ei ehkä ihan avaudu edes pelatessa, mutta mitä siitä, kun saa näpertää pieteetillä!
Paladins of the West Kingdom. |
0 kommenttia:
Lähetä kommentti