Corto on vähän outolintu ei vain meidän ludoteekissamme vaan laajemminkin lautapelimaailmassa. Se nimittäin pohjautuu sarjakuvahahmoon, eikä kyse ole nyt Disneystä. Hugo Prattin luoma Corto Maltese on laivaton merikapteeni ja onnenonkija, jonka seikkailuihin yhdistyy ripaus mystiikkaa.
Myönnettäköön kuitenkin, että tilaus Philibertiin lähti pääosin pelin visuaalisten ansioiden tähden. Eivätkä pelin suunnittelijatkaan tuntuneet hassummilta. Sebastien Pauchonista meillä on usean julkaisun verran kokemusta (mm. Jaipur ja Jamaica) ja Laurent Escoffier on parhaimmillaan yltänyt Looney Questiin (vielä kokeilematta). Corto julkaistiin vuonna 2013 ja sen lisäosa The Secrets of Venice vuotta myöhemmin. Boksi on vaikuttavan kokoinen (32 x 24 x 9), painava ja täynnään hyvälaatuisia komponentteja.
Ote sarjakuvatarinasta "Kertomus Venetsiasta", joka sijoittuu Venetsiaan ajanjaksolla 10.-25.4.1921. |
Corto Maltese -sarjakuvaa julkaistiin vuosina 1967-1988. “Merien kulkuri” Corton seikkailut sijoittuvat pääasiassa ensimmäisen maailmansodan aikaan. Yhtenä keskeisenä sivuhahmona tarinoissa esiintyy venäläinen sotilaskarkuri Rasputin, jonka yhteyttä historialliseen Rasputiniin ei sen enempää avata. Kaikki kahdeksan pidempää ja 21 lyhempää sarjakuvatarinaa on suomennettu. Jo nimet herättävät seikkailujen janon, tässä niistä muutama: Vuosikertaviiniä ja Picardien ruusuja, Rufijin leopardimiehet, Corto Maltese Siperiassa, Brasilian kotka, Suolaisen meren balladi.
Aluehallintaa valkoisin ja mustin keinoin
Kertomuslautojen päälle läiskitään vastaavan värisiä hahmokortteja. |
Jos The Secrets of Venice -lisäri otetaan mukaan, on valittavana yhteensä seitsemän sarjakuvatarinaa. Niitä vastaavilta laudoilta voi yrittää kerätä kullekin tarinalle ominaisia erikoispisteitä. Esimerkiksi Rufijin leopardimiehet -tarinassa tiettyjen hahmokorttien päälle lisätään leopardi-token, ja se, joka pelin päättyessä hallitsee tällaista korttia, pystyy leopardi-tokenin avulla yhdistämään hallitsemiaan ruudukoita ja siten lisäämään pistesaalistaan. Corto Maltese Samarkandissa -tarinassa taas laudan keskimmäiseen ruutuun asetetaan kultaharkkotokeineita, jotka jaetaan pelin päättyessä niiden kesken, jotka hallitsevat ympäröiviä kolmea tai neljää ruutua.
Ruutua hallitsee se, jolla on hahmokortin päällä eniten tokeneitaan. Keskimmäinen laudoista kuuluu The Secrets of Venice -lisäosaan. Corto ja Rasputin on toteutettu upeina figuina. |
Teema kantaa vaikka liimaa on alla kymmenen sentin kerros
Hugo Prattin sarjakuvataide vetää puoleensa. |
Pelikokemus on miellyttävä ja kesto filleriksi sopiva, kunhan jaksaa perehtyä helposti unohtuviin tarinakohtaisiin erikoissääntöihin. Ensikertalainen on aina vähän hukassa mutta pääsee jo toisella yrittämällä juonesta kiinni. Säännöt on teemalle uskollisesti kirjoitettu sarjakuvan muotoon. Corto sopii pelaajille, jotka arvostavat visuaalisuutta ja sietävät sitä, että tuurielementtiä voi olla paljonkin, jos korttityypit jakautuvat kovin epätasaisesti pelaajien välillä.
Sitä minä vaan ihmettelen, ettei Rahdo Maltese ole tästä vielä tubettanut.
0 kommenttia:
Lähetä kommentti