Top10: teeman, mekaniikan ja tunnelman kolmikanta

by 16 joulukuuta 0 kommenttia

Teema on minulle yleensä tärkeä osa peliä. Se saattaa houkutella tutustumaan peliin tai työntää saman tien luotaan. Parhaimmillaan pelin aihe imaisee omaan maailmaansa, ja jos vielä mekaniikka tukee teemaa, kuutiot todella mieltää uraanikimpaleiksi, meeplet paahteisilla pelloilla ahertaviksi talonpojiksi, ja pelilaudan joeksi, joka avautuu silmien edessä ja vie jonnekin kauas. 

Kirjoitin teeman tärkeydestä blogiin vuonna 2017.  Sen sijaan en osaa tarkalleen määritellä, mikä on se viimeinen tai ratkaiseva tekijä, joka tuo peliin autenttisen tunnelman. Ehkä se on peliseura, se, että kaikki jollain tapaa heittäytyvät pelin teemaan ja elävät siinä mukana. Listasin kymmenen peliä, jotka minulle ovat tarjonneet nautittavimmat kokemukset teeman, mekaniikan ja tunnelman suhteen. Tein  pientä karsintaa sen suhteen, etten valinnut listalle hyvin samanlaisia pelejä, vaan pyrin monipuolisuuteen. Nopeallakin vilkaisulla näkee, että fantasia-aiheiset pelit ja rässit puuttuvat. Jep, tämä on kuivan kuutioveivauksen lista, jota muutama kevyempi peli maustaa. Lista tarjosi muutaman yllätyksen jopa itselleni.


<><><><>


10. Shadows in Kyoto

Ensimmäinen yllättäjä on kaksinpeli Shadows in Kyoto, jossa keskenään kamppailevat maanalainen vakoojaryhmä Oniwaban ja Meiji-hallituksen tiedustelupalvelu. Pikkuruisella laudalla liikkuvat vakoojat etenevät kohti vastustajan puolta ja pitävät hallussaan joko väärää tai oikeaa informaatiota. Mikäli kaksi vakoojaa eri leireistä osuu samaan ruutuun, vahvempi ottaa toisen vangiksi. Huonompi juttu vangitsijalle, jos haltuun tuleekin väärän informaation agentti. Shadows in Kyoto on varsin abstrakti peli, mutta sen upea kuvitus, varsinkin korteissa, saa mielikuvitukseni laukkaamaan myyttiseen Japaniin. Lisäksi peli tarjoaa näpsäkkää taktista haastetta. Tuurilla voi olla iso merkitys, mutta tätä voi lieventää erikoiskorteilla.


<><><><>


9. Deep Sea Adventure

Jatketaan vielä pienemmällä pelillä. Deep Sea Adventure on peli onnenkoettelijoille, jotka ahnehtivat aarteita merestä. Pelaajat kisaavat toisiaan vastaan, mutta happivarannot ovat yhteiset. Mitä syvemmälle sukelluksellaan uskaltautuu ja mitä enemmän ottaa loottia kantaakseen, sen hitaammin paluumatka käy ja sen hälyttävämmin happisäiliöt tyhjenevät. Jos ehtii takaisin sukellusveneeseen, ennen kuin happi loppuu, kisaa voitosta. Usein kylläkin käy niin, että joukossa ahneus tiivistyy, eikä kukaan malta jäädä tarpeeksi lähelle venettä. Pohjalla kun ovat ne arvokkaimmat aarteet. Deep Sea Adventuressa jännitys kasvaa hetki hetkeltä aivan loppuun saakka.


<><><><>



8. The Quacks of Quedlinburg

Rotanhäntiä, kärpässientä, kurpitsaa… Quedlinburgin puoskareiden tehtävänä on valmistaa sellainen keitos, joka jättää kilpailijoiden vastaavat varjoonsa. Puoskarin näkö on vähän sumea, joten ainekset noukitaan sokkona pussista. Sen pohjilla on myös erittäin tujakkaa lumimarjaa, joka antaa kyllä säväystä pataan, mutta kolmas lusikallinen (token) räjäyttää armotta koko keitoksen. Pelin aikana pussiinsa voi hankkia uusia ainesosasia, mikä laimentaa lumimarjojen osuutta. Keitot ovat siis kierros kierrokselta mausteikkaampia ja tilavampia. Ainesosiin liittyy erilaisia pisteytysominaisuuksia, ja jää kunkin puoskarin tehtäväksi päättää, millaista pistepolkua lähtee seuraamaan. Teema tulee eläväksi ennen kaikkea laudan kautta, mutta jotain hyvin autenttisen oloista on myös ainesten kanssa näpräämisellä.


<><><><>


7. The Manhattan Project

Yhdysvalloilla oli toisen maailmansodan aikana ohjelma, joka tähtäsi ydinaseen kehittämiseen. Tätä ohjelmaa kutsuttiin The Manhattan Projectiksi, ja samannimisessä pelissä kehitellään siinäkin ydinasetta. Pelaajat kisaavat siitä, kuka rakentaa nopeammin ja tehokkaimman infrastruktuurin sekä ensimmäiset pommit. Tähän kuuluu tiedemiesten ja insinöörien rekrytointia, näiden kouluttamista, raaka-aineiden hankintaa ja rikastamista, teollisuusvakoilua ja paljon muuta. Mekaniikkana on eräänlainen kaksivaiheinen työläisenasettelu: ensi saa laittaa yhden duden yhteiselle laudalle ja tämän jälkeen omiin rakennuksiin niin monta työläistä kuin vain pystyy. Lisäosa Second Stage tuo peliin muun muassa vetypommit ja muutaman historiallisen hahmon.


<><><><>



6. 1960: The Making of The President

Korttivetoisessa, laajalle Yhdysvaltain kartalle avautuvassa kaksinpelissä vastakkain ovat presidenttiehdokkaat Richard M. Nixon ja John F. Kennedy. Nämä kiertävät osavaltioita ja kampanjoivat oman ehdokkuutensa puolesta. Kortit tuovat peliin historiallisia tapahtumia, joista on hyötyä tai haittaa demokraateille tai republikaaneille. Kortit tuovat hienosti esiin todellisia kampanjan käänteitä ja niiden ajoittaminen strategisiin kohtiin on avain 1960: The Making of the Presidentin voittamiseen. Kannatusta eri osavaltioissa mitataan puolueiden virallisia värejä vastaavilla kuutioilla, sinisillä ja punaisilla.


<><><><>



5. Dominant Species

Jääkausi lähestyy, ja kuusi eri eläintaksonia kamppailee ravinnosta ja alati kutistuvasta elintilasta. Alkuasetelmana Dominant Speciesissä ovat seitsemän erilaista ekotyyppiä kuvaavaa heksagonilaattaa hulppean laudan keskiosassa. Pelaajille jaetaan omat eläintaksoninsa, joilla on omat vahvuutensa. Esimerkiksi linnut ovat muita tehokkaampia leviämään uusille alueille. Ydinasia on oman taksonin ravinnonsaannin varmistaminen. On siis levittävä, lajiuduttava, hyökättävä, luotava uusia elinympäristöjä ja paljon muuta. Dominant Species on iso peli, johon kiinni pääseminen vaatii usean pelikerran. Päämekaniikkana on työläisenasettelu.

<><><><>



4. Viticulture

Kuinkakohan monta kertaa olen kirjoittanut Viticulturesta tähän blogiin? Monta. Mutta hyvä peli ansaitsee sen. Viininviljely ja -valmistus on mallinnettu Vitiin erinomaisesti, vaikka epätarkkuuksia tietysti löytyy. Minua ne eivät ole haitanneet: pääsen loistavasti kiinni tunnelmaan, kun levitän pelilaudan kesäisenä iltana olohuoneen pöydälle ja kaadan laseihin italialaista viiniä. Viticulturessa suunnitellaan ja toteutetaan työläisenasettelun keinoin kahteen tai neljään eri vuodenaikaan (riippuen versiosta) jaoteltuja toimintoja. Näitä ovat muun muassa viinilajikkeiden istutus, sadonkorjuu, viinikellarin laajentaminen ja tilausten täyttäminen. Olemme hankkineet lähes kaikki lisäosat, ja peli senkun paranee.


<><><><>



3. Sweet Spot

Vuoden 2018 Kickstarter-bäkkäys Sweet Spot on ollut todella positiivinen yllätys, ja se sijoittui 30 parhaan peli joukkoon kesäisellä listallani. Pieneen boksiin mahtuu korttipakka ja muutama kuutio, joilla pääsee kokemaan tennisottelun tuskan ja riemun pöydän ääressä. Pakka on jaettu syöttö-, palautus- ja taktiikkakortteihin. Kenttä visualisoidaan korttien muodostamalla janalla, jossa kumpikin pelaaja pyrkii välttämään tiettyjä ruutuja. Jotkin palautukset vievät enemmän voimia, jolloin pelaajan stamina vähenee nopeammin. Ovelilla, nappiin ajoitetuilla taktiikkakorteilla voi kokea ihmepelastumisen tukalasta tilanteesta. Teema vahvistuu entisestään pelaajahahmoilla, joilla on vastineet todellisessa elämässä.


<><><><>



2. Mississippi Queen

Siipiratasalukset mahtipontisella Mississippijoella, voiko tunnelmalliselle lautapelille olla parempaa teemallista alkuasetelmaa? Mississippi Queen ei jätä tilaisuutta hyödyntämättä, vaan luo erinomaisen vajaan tunnin pelikokemuksen. Pelaajat kuljettavat kilpaa siipirattaitaan saarten täplittämällä joella ja noukkivat kyytiin matkustajia. Kun näitä on aluksella tarpeeksi, ei tarvitse kuin kiiruhtaa satamaan. Tehtävä on kuitenkin kinkkinen, koska liika vauhti kostautuu törmäilemisenä ja epäoptimaalisina reitteinä. Aluksissa on kaksi “säätönuppia”, toinen polttoaineelle ja toinen nopeudelle. Ihmeellistä kyllä, enempää ei tarvita, vaan näistä syntyvät riittävät ainekset taktikointiin. Suosittelen myös Black Rose -lisäosaa. Tänä vuonna ilmestynyt uusi painos sisältää sekä peruspelin että lisäosan.

 
<><><><>



1. Detective: A Modern Crime Board Game

Moderni rikoksenselvittelytarina Detective: A Modern Crime Board Game on tarjonnut minulle toistaiseksi immersiivisimmän pelikokemuksen. Tiedä sitten, vaikuttiko asiaan sekin, että oli sydäntalvi ja pimeää, ja joululoma mahdollisti pelin ääreen unohtumisen pitkälle yöhön. Tarinan hahmot tulivat tutuiksi, ja heitä tuli pelin päätyttyä suorastaan ikävä. Detectivessä pelaajat ovat kansallisen Antares-toimiston agentteja, jotka ryhtyvät selvittämään, miten natsien puolalaisesta museosta toisen maailmansodan aikana varastama antiikkikello on päätynyt jenkkiläiseen huutokauppaan. Menneisyyden ja nykyisyyden tapahtumat ja hahmot alkavat kietoutua toisiinsa. Tapausta tutkitaan korttipakan ja digipohjaisen Antares-tietokannan avulla. Pieni pelilauta päätapahtumapaikkoineen visualisoi tapauksen selvittelyyn kuluvaa aikaa.

Annika Saarto

Lautapelibloggaaja

Kai on ammatiltaan toimittaja, Annika yliopistotutkija. Lautapelit ovat molempien intohimo.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti