Helmikuun 24. päivä vuonna 1895. Parlamenttitalossa räjähtävä pommi saa tuhansien lontoolaisten aamuteet menemään väärään kurkkuun. Nuori työmies nimeltä Michael Chapman pidätetään epäiltynä. Mycroft Holmesin tehtävänä on toimia syyttäjänä oikeudenkäynnissä ja todistaa Chapman syylliseksi. Chapmanin vanhemmat taas palkkaavat Sherlock Holmesin osoittamaan poikansa syyttömyyden. Nerokkaat veljekset kilpailevat jälleen keskenään siitä, kumpi onkaan nokkelampi.
Kesän lähestyessä loppuaan saimme idean uudesta “kahvipelien sarjasta”. Esittelemme tässä sarjassa pelejä, jotka on helppo asetella pöydälle kahvittelun viihdykkeeksi: peli ei vie tilaa pientä pöytää enempää, se on nopea ottaa esille, ja kestoa on maksimissaan puolisen tuntia. Olennaista ainakin meille on myös se, että se toimii hyvin kaksinpelinä.
Holmes: Sherlock & Mycroft on Diego Ibáñezin suunnittelema kaksinpeli, joka yhdistelee setinkeruuta ja työläisenasettelua. Toisin kuin monissa muissa Sherlock-aiheisissa peleissä, tässä ei ole kyse deduktiosta. Peli on ilmestynyt englanniksi vuonna 2016, ja sen kesto on alkujärjestelyineen ja pisteenlaskuineen noin puoli tuntia.
Alkutilanteessa toimintokortteja on esillä viisi. Sen jälkeen niitä käännetään yksi lisää per kierros. |
Kummallakin pelaajalla on kolme meepleä toimintomerkkeinään. Niitä asetellaan pelilaudalle, joka koostuu kolmesta vakiotoiminnosta sekä “päivittäin” esiin kääntyvistä toiminnoista, joita tulee seitsemän päivää kestävän tutkimuksen aikana yhteensä kahdeksan. Nämä toiminnot ovat Holmesin veljesten kontakteja, apulaisia tai tietolähteitä. Esimerkiksi Mrs Hudsonin tarjoilema tee antaa voimia tutkimustyöhön, ja Hudsonin pakeilla käydessä saa kolme suurennuslasimerkkiä, joita tarvitaan johtolankojen haalimiseen. Inspector Lestradelta saa kolmea suurennuslasia vastaan kaksi johtolankakorttia. Setinkeruun kohteena ovat juuri nämä johtolankakortit. Jotkin toiminnot tuovat suoraa vuorovaikutusta pelaajien välille, esimerkiksi Irene Adlerin avulla voi juonitella kilpailijan johtolangan itselleen.
Holmes: Sherlock & Mycroftissa on useita piristäviä yksityiskohtia. Ihan alkuun meille oli pieni pettymys, että peli ei sisältänyt laisinkaan varsinaista päättelyä, mutta ensimmäisen pelin jälkeen selvisi, että kyseessä on erittäin jännittävä ja hyvä setinkeruupeli. Teema on toimintokorttien ja niissä nimettyjen holmesversestä tuttujen hahmojen kautta kuitenkin melko hyvin läsnä. Pelatessa voi jopa luoda huvikseen vähän tarinaa siitä, miten oma tutkimus vuorolla etenee “Lähetän Wigginsin tekemään jalkatyötä ja säästän näin energiaani olennaiseen, eli mietiskelyyn piipullisen kanssa” (Wiggins antaa muhkeat viisi suurennuslasimerkkiä). Todellisen elämän tuntuista on myös se, että jos molemmat Holmesin veljekset koputtelevat saman tietolähteen ovella saman kierroksen (päivän) aikana, tämä joko väsyy tai ärsyyntyy niin kovin, että ovi on kiinni koko seuraavan kierroksen ajan. Ahneudesta rokotetaan.
Johtolankojen keräämisessä auttavat tarinoista tutut hahmot. |
Settien keruu on tehty herkullisen tiukaksi. Jos Sherlockilla on enemmistö vaikka sormenjälkijohtolangoista (arvo ja lukumäärä pakassa 9) hän voi saada niistä teoriassa 9 pistettä. Jos Mycroft keräsi kuitenkin hänkin 3 sormenjälkeä, Sherlockin pisteistä vähennetään 3 (hän saa siis 6 pistettä). Setinkeruu ei siis ole kaikki-tai-ei-mitään, vaan vähemmistöosuudellakin saa vastustajan pistesaalista pienemmäksi. Piste-erot eivät tämän vuoksi kasva kovin isoiksi, jolloin jännitys ja hyvä fiilis säilyvät molemmilla pelaajilla yleensä ihan loppuun asti.
Holmes: Sherlock & Mycroft on valitettavasti vähän vaikeasti saatavissa Suomesta, sitä näyttäisi olevan tätä kirjoitettaessa vain Fantasiapeleissä. Löysimme omamme tuurilla omamme fb-kirppikseltä. Peli osoittautui yllättäväksi helmeksi kahvittelupelien kategoriaamme.
Kahvit on juotu, setit on kerätty. Mycroft vei tällä kertaa täpärästi voiton. Aikaa kului 28 minuuttia. |
0 kommenttia:
Lähetä kommentti