Vuosineljännes on taas mennyt lähes huomaamatta ja on aika päivittää hottislistamme. Listasimme molemmat tusinan tämän hetken pelihaluja herättävintä suosikkiamme järjestykseen ja koostimme niistä yhteisen Hot-10:n.
10. Shinobi Clans
Saimme tämän suht tuntemattoman korttipelin viime jouluna Akilta lahjaksi. Ongelmana on ollut se, että pelaajia tarvitaan vähintään kolme, eli Shinobi Clans on jäänyt meillä lähes koskemattomaksi vaikka pelihaluja on ollut. Kahdella oikealla pelaajalla ja yhdellä randomilla kokemus jäi auttamattoman rammaksi, mutta mekaniikka jäi kutkuttamaan.Kortteja draftataan ja niissä olevia sotureita asetellaan nurinpäin eri missioihin, joko puolustukselliseen tai hyökkäävään rooliin. Kullakin pelaajalla on omat salainen tavoitemissionsa, mutta kortteja ripotellaan muihinkin missioihin hämäämään ja sabotoimaan.
Shinobissa valitaan joka vuoro salaa yksi hahmokortti salamamurhattavaksi ja toinen suojeltavaksi. |
Pelin on suunnitellut Jürgen Mayer ja se kestää boksin mukaan tunnin, mutta todellisuudessa puoli tuntia on lähempänä totuutta.
9. Le Havre
Uwe Rosenbergin tuotanto ei ole meillä noussut missään vaiheessa kirkkaimpaan hittikategoriaan. Herran pelit tuntuvat olevan mekaniikoiltaan oikein päteviä, mutta maanviljely ei jaksa ihan kamalasti hotsittaa.Le Havren aihepiirinä on erilaisten tuotteiden ostaminen ja myyminen sataman kautta, sekä teollisuuden rakentaminen. Se on meille teemana heti kiinnostavampi. Le Havressakin vilja ja lehmät lisääntyvät ja työläisiä ruokitaan kuin Agricolassa ikään, mutta muuten tunnelma on teollisempi.
Le Havre on aavistuksen tuhti vaihtoehtoisten valintojen suuren määrän ansiosta. |
Pelin komponentit ovat pahvilaattoja ja kortteja. Klemens Franzin kuvitus toimii ihan kelvollisesti, Puisia komponentteja on Uwen peliksi poikkeuksellisen vähän.
Le Havressa on kutkuttavinta suuri vaihtelevuus. Erikoisrakennuskorteilla ei kahta samanlaista peliä tarvitse ikinä pelata, sen verran paljon niitä on. Meidän uudemmassa painoksessa on myös lisäri mukana, jossa niitä tulee vielä toinen pakka. Sopivien rakennuskombojen metsästys ja pistemoottorin rakentaminen on erittäin mielenkiintoista hommaa. Le Havren hienoutta emme ole ehtineet kuin vähän raapaisemaan pinnalta, ja halu päästä pelaamaan sitä lisää onkin aika korkealla.
8. Brew Crafters
Listan seuraava peli on kuin Uwen pelisuunnittelukoulun lopputyö. Ben Rossettin kynäilemässä Brew Craftersissa pyöritetään omaa pienpanimoa kovin agricolamaisesti. Joka peliin arvotaan palkattavia asiantuntijakortteja ja olutreseptejä niin isosta kasasta, että kahta samanlaista setuppia ei tule ikinä näkemään jos kortit vain muistaa sekoittaa.Teemassa ja komponenteissa löytyy. |
7. Thebes
Peter Prinzin Thebes (tai Jenseits von Theben) on yksi monista viimeaikaisista hankinnoistamme, facebook-kirppikseltä löydetty. Tämä oli iskenyt silmään jo alkuvuodesta, kun Annika tutkaili Egypti-aiheisia pelejä (niitä on ihan liikaa).Pelin BGG-foorumilla yksi jos toinen purkaa turhautumistaan siitä, että Thebes on niin tuurivetoinen. Tässä pelissä saattavat siis tunteet nousta vaarallisesti pintaan ainakin häviäjällä. Toisaalta, tuurielementti ehkä sopii juuri tähän peliin, jossa pelaajat ovat kaivauksia suorittavia arkeologeja.
Arkeologisilla kaivauksilla nostetaan pahvilaattoja sokkona pussista. Suurin osa on pelkkää hiekkaa ja aarteita on vain rajoitetusti. Niinhän se kai tosielämässäkin on, että lapio voi osua aarteeseen ensiyrittämällä tai masentavammassa tapauksessa vasta kahdennellakymmenennellä kerralla. Pelissä myös esitellään löytöjä konferensseissa, mikä sekin simuloi kivasti tutkijan arkea.
Arkeologia kiinnostaa meitä molempia, joten iso peukutus teemalle. Palaamme sitten kertomaan, kummalta meni hermot…
6. Windup War
Vetolelusota Windup War saapui Kickstarter-rahoitteisena tuotoksena aiemmin tässä kuussa. Pelissä ohjelmoidaan leluarmeijaa hyökkäämään vastustajien armeijoiden kimppuun, puolustautumaan tai tekemään muutamaa muuta toimintoa. Mitä paremmin ennakoi toisten armeijoiden liikkeet, sen paremmin pystyy pitämään omat joukkonsa taistelukykyisinä ja keräämään pisteitä. Erityisenä jujuna on se, että jokaisella on käytössään kolme pataljoonaa (tai komppaniaa, tai joukkuetta, mitä näitä nyt on?) ja kaikilla ohjelmointikorteilla ei voi johtaa jokaista. Jo ohjelmointia tehdessään on siis tehtävä valistunut arvaus siitä, milloin komppania A saa täydellisesti turpiinsa ja korvautuu komppanialla B.Söpöt ja simppelit kortit ovat ainoat Windup Warin komponentit. |
5. Concordia
Mac Gerdtsin suunnittelema Concordia oli meillä täsmähankinta. Pohjatyön perusteella se sopi Kaitsun pelaajaprofiiliin liki täydellisesti, eikä peli pettymystä tuottanutkaan. Omat uudisasukkaat kipittävät jalan ja laivoilla ympäri lukuisia peliin saatavia karttoja perustamassa antiikin ajan siirtokuntia (tai olisivatkohan ne sivukonttoreita). Nämä puumökit tuottavat maakuntiin pystytettyinä tiettyjä resursseja, joilla sitten rakennetaan pistemoottoria ja infraa.Kartat on toteutettu aika yksinkertaisella taiteella, mutta värikäs kuvitus vetää puoleensa. |
Concordia on raskaudeltaan 7 Wondersin luokkaa, mutta se on ison kartan myötä selvästi visuaalisempi peli. Uuden Gallia / Corsica -karttapaketin ansiosta myös kaksinpeli Korsikalla on miellyttävän tiukkaa vääntöä.
4. Century: Spice Road
Alhaalla oma karavaani mausteineen. Ylhäällä pistekortti, johon tarvittavia tuotteita yritetään saada kokoon. |
Tässä on Concordian tapaan aavistus pakanrakennusta mausteena (pun not intended). Mausteita tuotetaan ja vaihdetaan tavoitteena saada niitä oikea kombo pistekorttien ostamiseksi.
Piste- ja tuontantokorttien pakat ovat sen verran suuret, että yhdessä pelissä niitä ei ehdi nähdä kuin murto-osan. Ehkä täydellä viidellä pelaajalla pääsisi jo puoliväliin pakkoja, mutta toistaiseksi olemma ehtineet vain kokea kaksinpelin.
Peli on aika kivan näköinen suurine tarot-kokoisine kortteineen ja metallirahoineen. Sen oppii ja pelaa ja nopeasti, sillä vuorot etenevät mukavan rivakasti. Tällaiselle perhekaliiberin fiksulle pelille on aina kysyntää ja juuri nyt maustekauppa maistuu erittäin hyvältä.
3. Evolution Climate
Alkuvuoden hankinta Evolution Climate on toistaiseksi saanut seurakseen vain meidät kaksi. Annikalla on kokemusta peruspelistä neljällä pelaajalla, ja olihan se aivan eri juttu. Hottislistalla on siis Evolution Climate nimenomaan 3-4 pelaajalla. Climate-lisuri on hyvä, koska se pakottaa suuntaamaan lajiensa piirteitä - vaikkakin vastustaja voi olla ilkeä ja kääntää ilmaston kohti hyytävää kylmyyttä juuri silloin kun on niin sanotusti lukinnut omat lajinsa kuumaan ilmastoon sopeutuneiksi.Evolutionin vesiväritaide on tosi nättiä ja pehmentää muuten hyvin tylyä survival of the fittest -teemaa. |
Kahdella pelaajalla tuntui, että ilmastonmuutokseen vaikuttavia kortteja tuli liian epätasaisesti; emme tiedä paranisiko tämä useammalla pelaajalla. Joka tapauksessa lihansyöjädynamiikka on jännittävämpi silloin kun pelaajia on enemmän kuin kaksi, koska saalisvaihtoehtoja on todennäköisesti enemmän.
Loppuunmyytyä Flight-lisuria vielä tähän haikailemme. Lautapelit.fi on luvannut seurata tilannetta; toistaiseksi Flightia on ollut mahdoton saada lisää varastoon.
2. Tiny Epic Galaxies
Mikä on kuin Roll For the Galaxy mutta mahtuu kymmenen kertaa pienempään boksiin? Kas sehän on uusi suosikkimme Tiny Epic Galaxies. Saimme tämän viime viikolla Juha P.:ltä lainaan ja ehdimme pelata vaivaisen yhden kerran ennen palautusta. Annika sai toisen pelikerran lautapelikerhossa ja Kaitsu kokeili kerran soolopeliä.Keltaisen peli on tässä vielä aika lähtöasetelmissaan. |
Äärimmäisen kiintoisana ominaisuutena on niin sanottu “kulturointi”, joka tarkoittaa sitä, että kanssakilpailijansa toimintoja voi kopioida jos itsellä on “culturea jemmassa”. Peli kestää maksimissaan puoli tuntia, jos ei sorru analyysihalvaukseen, ja siihen on saatu tiivistettyä kaikki olennainen. Jos muut Tiny Epicit ovat lähellekään yhtä hyviä, tahdomme kokeilla niitä kaikkia!
1. Shipyard
Lähinnä upean kansikuvansa perusteella hankittu Shipyard nousi tämän listan ykköseksi. Tämä raskaammanpuoleinen telakkapeli on Vladimír Suchýn (mm. Last Will) suunnittelema.Setuppiin kuluu pitkä tovi, sillä erilaista pahvilaattaa löytyy joka lähtöön. Omia nappuloita siirretään jopa viidellä rondelilla keräten kaikenlaista telakkatoimintaan tarvittavaa: laivan palasia, miehistöä, varusteita, telakkahenkilökuntaa. Valmiit laivat koeajetaan ja pisteytetetään.
Shipyardin pelilaudat ovat täynnä rondeleita ja muita "liikkuvia" osia. |
Thebes on kyllä soma ja pioneeri sen aikamekaniikan suhteen, mutta muuten ei ihmeellinen. Kärräsin Ryytyn Tommylle aikoinaan Essenistä sen ihka alkuperäisen ykköslaitoksen pelin, josta tuli sittemmin vähän kallis ja harvinainen.
VastaaPoistaCentury: Spice Road on kyllä kiinnostava, Splendor-diggailun pohjalta kiinnostaisi kyllä kovasti tuo jossain vaiheessa koeajaa.
Thebes ehdittiin nyt kertailleen kokeilla. Ei se tuurilotto kaivausten kanssa mitenkään sillä kertaa ainakaan alkanut ärsyttää. Aika perhepeli tuo kyllä on, tosin voi lapsia alkaa huono säkä helposti harmittamaan, joten voi olla vaikea löytää tuolle oikeaa yleisöä.
VastaaPoistaCentury pelautettiin eilen anopilla ja sen kokemuksen perusteella Splendor on vähän aloittajaystävällisempi. Pakanrakennus ja korttien symbolien tulkitseminen vaatii ehkä enemmän harjaantuneisuutta yksiselitteisempään Splendoriin verrattuna. Centuryssä myös pöytään tulleet alkukortit ratkaisevat selvästi enemmän mihin suuntaan peli lähtee, kun Splendorissa taas jokainen peli on enemmän tai vähemmän samanlainen.