Cirkus Topito yllätti. Pinoamispelissä on harvoin yhtä paljon ajattelua mukana. Tämän äärellä viihtyy pikkuväen lisäksi myös aikuinen.
Marco Teubner on tehnyt joitakin vallan päteviä lastenpelejä, kuten Carcassonne Junior / Lasten Carcassonnen. Cirkus Topitossa Teubner löi hynttyyt yhteen kuvittaja Marie Cardouatin kanssa. Jälkimmäinen muistetaan Dixitin ja sen ensimmäisten lisäosien taiteesta.
Lautapelit.fi on julkaissut Cirkus Topiton nyt suomeksi ja koska se osoittautui yllättävän hyväksi peliksi myös aikuisnäkökulmasta, eiköhän sille voi suoda ihan oma arvostelunsa.
Cirkus Topito yhdistää perinteistä pinoamispeliä ja loogista ajattelua. Peli kestää noin vartin ja sitä voi pelata 2-4 pelaajaa.
Alkuasetelmassa kaikilla jaetaan neljä tehtäväkorttia (telineet eivät kuulu peliin). Kolme eriväristä areenaa ovat vielä tyhjiä ja akrobaattipalikat odottavat vuoroaan astua valokeilaan. |
Palikka-akrobatiaa rouheilla komponenteilla
Pelilaatikossa on kolme areenalaattaa, korttipakka sekä yhdeksän komean kokoista puupalikkaa eri muodoissa. Palikoihin Cardouat on kuvittanut veikeää sirkusväkeä. Näistä palikoista pinotaan akrobaattiesitystä, jossa kukin pelaaja haluaa yhteiset palikat omaa tehtäväkorttiaan vastaavaan järjestykseen.Omalla vuorollaan pelaaja tarttuu yhteen palikkaan siirtää tätä. Esityksen ulkopuolelta napattu palikka pitää siirtää joko tyhjälle areenalle tai jonkin palikkapinon päälle. Vaihtoehtoisesti voi ottaa jo areenalla olevan palikan ja siirtää sen (sekä mahdollisesti sen päällä olevat palikat) yhdellä kädellä varovasti jonkin toisen pinon päälle tai tyhjälle areenalle.
Tämän palikkajumpan tarkoituksena on saada palikat vastaamaan jonkin tai joidenkin pelaajan neljän tehtäväkortin asettamia akrobaattikuvioita, esimerkiksi “punaiselle areenalle pitää saada vapaassa järjestyksessä leijona, hylje ja hiiri”. Tai ehkä klovnin on oltava alhaalta katsoen neljännessa kerroksessa. Kun kortin ehto täyttyy, pelaaja huutaa reippaasti “Bravo!” ja ottaa kortin pisteiksi ja uuden pakasta tilalle.
Kun joku saa seitsemän korttia suoritetuksi, hän voittaa pelin.
Tehtäväkortit kertovat miten akrobaattien tulee olla antaakseen pisteitä. |
Ajattelua vaativa näppäryyspeli
Palikat pinoutuvat hyvin, mutta useamman siirtäminen on silti jännittävää touhua. Pienemmät saavat käyttää kahta kättä, mikä tasoittaa pelikenttää. Tehtäväkorttien miettiminen kehittää lasten loogista päättelyä, kun pitää pähkäillä miten haluttu asetelma onnistuisi. Kun useampi pelaaja kampeaa palikoita edestakaisin tarkka suunnittelu senkun korostuu. Jos pitää esimerkiksi Dr. Eurekasta, on Cirkus Topito vähän samaa maata. Topitossa vaan suunnittelu on tärkeämmässä roolissa kuin nopeuteen nojaavassa Dr. Eurekassa.Korttituurilla on merkitystä, välillä kortit vaan sopivat ja pelaaminen on yhtä “Bravo!”-huutelua. Välillä mikään taas ei ole lähelläkään onnistumista. Suoritettu tehtävä on aina se yksi piste, oli se sitten vaikea tai ihan helppo.
Tällainen vähän ajattelua vaativampi näppäryyspeli on raikas tuulahdus lastenpelien joukossa. Iso plussa tulee siitä, että aikuinenkin viihtyy tämän parissa. Meillä tehtiin niin, että aikuinen tarvitsi enemmän suoritettuja tehtäväkortteja voittaakseen kuin lapsi. Näin peliä on helppo tasapainottaa entisestään eri ikäisten pelatessa keskenään.
0 kommenttia:
Lähetä kommentti