Olen aina pitänyt itseäni eurogeimerinä. Tästä lähtökohdasta lienee erikoista, että pelejä esimerkiksi Board Game Geekissä, lautapelikaupassa tai Kickstarterissa selatessani huomioni kiinnittyy ensimmäiseksi teemaan. Teemattomat tai väärän teemaiset pelit karsiutuvat heti pois.
Tämä ameritrashahtava piirre pelimaussani on jatkanut voimistumistaan jo pitkään. Mekaniikka tulee ensimmäisenä, mutta ei missään nimessä riitä. Silti, jos joutuisin valitsemaan vääräteemaisen euron ja olemattoman mekaniikan ameritrashin välillä, valitsisin edellisen. Olen siis itse asiassa hybridi, jonka makukoneisto saa yli puolet ravinnostaan mekaniikasta mutta olennaisen osan myös teemasta ja sen vahvasta esilläolosta. Suhde on ehkä noin 60/40.
Pelin hankintapäätöstä tehdessäni kriittinen arviointiprosessini etenee suunnilleen seuraavanlaista polkua: (1) onhan pelissä teema?, (2) eihän teema ole väärä?, (3) kuinka houkutteleva teema on?, ja (4) miten visuaalisuus tukee teemaa?
Majakka-aiheiset pelit kutkuttavat majakkahullua. |
Kun olen kokeillut peliä ja saanut siitä tuntumaa, sen ranking suhteessa muihin peleihin riippuu listallani ensisijaisesti siitä, (5) kuinka hyvin mekaniikka ja teema tukevat toisiaan. Haluan tietysti molempien olevan täyttä timanttia ja lomittuvan toisiinsa täydellisen sulavasti. Mekaniikka on ribsit, johon mehukas BBQ-maustettu liha (teema) kiinnittyy. Aika paljon vaadittu.
1. Onhan pelissä teema?
Shakki, Go, Abalone, jopa Hive. Arvostettuja, pidettyjä pelejä mutta passaan, kiitos. Joku sanoi osuvasti lautapelifanaatikkojen facebook-ryhmässä, että abstrakteista peleistä puuttuu sielu. Tämä on karkeasti sanottu ja tiedän kyllä, että abstraktien pelien ystävät näkevät ja kokevat sen sielun. Minä en. Tahdon valmiin kattauksen teemaan, johon voin sujahtaa, johon voin eläytyä. Edes kauneus ei peliä pelasta. Esimerkiksi Sagrada saa tällä hetkellä paljon hehkutusta jumalaisen värimaailmansa ansiosta. En silti koe menettäneeni mitään, kun jätin sen pledgaamatta.Poikkeuksia ovat lyhyet ison porukan hauskanpitopelit, kuten 6Nimmt! ja No Thanks.
2. Eihän teema ole väärä?
Hus täältä! |
Lautapelikerhossa kokeilemani Secret Hitler on pelinä todella hyvä, mutta natsiteema no-no, joten hankin Resistance Avalonin. Kickstarterissa paraikaa olevassa Love Formulassa on ihana kuvitus ja ok:lta vaikuttava mekaniikka, mutten halua pelata peliä jossa tavoitteena on sabotoida pariskuntien onnea. Lunch Money on yksinkertaisesti kamala. Yksi tuore esimerkki teeman (liian?) vakavasti ottamisesta on New Bedford, joka oli äskettäin myynnissä facebook-kirppiksellä. Tutkin sen taustoja tarkasti ja tokaisin miehelle, että kiinnostava peli mutten halua tappaa valaita. Mies lopulta meni selkäni takana ostamaan kyseisen pelin todeten, ettei siinä tapeta valaita, vaan ohjataan laivoja. Tuolla tulkinnalla minäkin voin sitä pelata!
Zena 1814 kuvaa lyhyttä ajanjaksoa, jona Genovan kaupunki oli itsenäinen. |
3. Kuinka houkutteleva teema on?
Dominant Speciesissä hallinnoidaan omaa eläinryhmää ja yritetään tehdä siitä kanssakilpailijoiden ryhmiä menestyvämpi. |
(Ja, for the record, edellisessä kappaleessa mainittu Draculahan on osa Romanian kansanperinnettä ja historiaa, ei mikään fantasiahahmo.)
Fury of Draculan upeaakin upeampi kartta. |
4. Miten visuaalisuus tukee teemaa?
Laivanrakennus, suolakaivostoiminta ja laivaus puhuttelevat minua. Ensisilmäys Shipyardin kanteen oli kohtalokas. |
5. Kuinka hyvin mekaniikka ja teema tukevat toisiaan?
Huolellisesti rekrytoidulla asiantuntijalla ja kahvin- paahtimella syntyy Brew Craftersissa näpsäkästi Sir Rosset's Imperial Stoutia. |
Top30-listani kärkisijat täyttyvät peleistä, joissa teema ja mekaniikka kulkevat keskenään käsi kädessä. Viticulture ehkä kypsyttää viiniä väärällä tavalla, mutta silti sitä tuntee melkein olevansa oikea viinitarhuri Toscanan mailla. Sama juttu Brew Craftersissa. Dominant Species on herkkua biologille, jolle lajiutumisen, predaation ja sopeutumisen (kompleksiset ja yhä kiistellyt) teoriat ovat tuttua kauraa. Ja kun ne on toteutettu pelissä niin hyvin!
CO2:n teemana on energiantuotanto ja ilmastonmuutos. |
Sellainen ultimate pelikokemus voisi olla Here I Stand, Turun tuomiokirkon Tarkk’ampujan kappelissa pelattuna, näin reformaation 500-vuotisjuhlavuonna.
0 kommenttia:
Lähetä kommentti