Arviossa Star Wars: The Clone Wars

by 31 elokuuta 0 kommenttia




Jos lukija selaisi Todellisuuspaon juttuarkistoa, lause “emme yleensä pidä yhteistyöpeleistä” löytyisi jossain muodossa useamman kerran. Hieman itsellemme yllätyksenä olemme viime aikoina huomanneet innostuneemme tästä meille vähälle huomiolle jääneestä lautapelien lajityypistä. Viticulture World esimerkiksi yllätti positiivisesti ja antoi roppakaupalla tekohengitystä puhkipelatulle modernille klassikolle.





Vuosien varrella olemme pelanneet lukuisia eri Pandemicin versioita ja ainoastaan Pandemic Legacy Season 1 nousi erinomaiseksi kokemukseksi. Yleensä Pandemicit saavat meillä sellaista perushyvää 7-8 kouluarvosanaa ja yleensä ne jatkavat matkaansa kokoelmastamme saatuaan kourallisen pelikertoja. Star Wars: The Clone Wars on roikkunut toista vuotta hyllyn reunassamme, joten se on selvinnyt keskimääräistä “Vuoden Pandemicia” paremmin ahkerassa kokoelman osto&myynti -rumbassamme.


Star Wars: The Clone Warsin laatikon kannessa lukee pienellä “Pandemic System” ja se onkin sopivaa. Pelissä on nimittäin pandemicmaisia piirteitä runsaasti, mutta myös selkeitä eroja. Lähin vertauskohta on World of Warcraft: Wrath of the Lich King.


Star Wars: The Clone Warsin on suunnittelut Alexandar Ortloff, joka on aiemmin ollut suunnittelemassa mm. edellä mainittua Wrath of the Lich Kingiä, sekä meilläkin kokoelmassa käynyttä Infinity Gauntlet: A Love Letter Gamea. Pelin on kuvittanut yksi parhaista: Atha Kanaani. Julkaisija Z-Man Games on luonut kaikkinensa varsin mehukkaan paketin, jossa “markettipeliksi” upea ulkonäkö ja vahva pelimekaniikka kohtaavat.


Kivat komponentit ja teemaan sopiva mekaniikka

Komponentit herättävät heti huomiota, sillä ne näyttävät poikkeuksellisen hienoilta massamarkkinapeliksi. Erityismaininnan ansaitsevat miniatyyrihahmot, jotka tuovat heti peliin visuaalista ilotulitusta ja auttavat pelaajia sukeltamaan syvemmälle Star Wars -maailmaan.


Star Wars: The Clone Warsin ydinmekaniikka on yhteistyöpelaaminen. Jokainen pelaaja ottaa roolin yhtenä tunnetuista hahmoista. Jokaisella hahmolla on omat ainutlaatuiset voimansa ja taitonsa, jotka heijastavat esikuviensa ominaispiirteitä. Esimerkiksi Yoda ei osallistu suoraan toimintaan, vaan hänen erikoisvoimansa liikuttaa muita pelaajia planeetalta toiselle.


Tehtävien suorittamiseen tarvitaan tietyn värisiä kortteja, mutta niitä voi käyttää myös toimintoina.



Pelin tavoitteena on voittaa yksi neljästä pahishahmosta. Jokaisella pahiksella on oma pelityylinsä, jotka tuovat vaihtelua ja haastetta pelikokemukseen. Pelaajien on suoritettava tehtäviä, torjuttava droidien invaasioita ja estettävä niiden leviämistä planeetoille. Tämä vaatii strategista suunnittelua ja tehokasta yhteistyötä tiimikavereiden kanssa.


Star Wars: The Clone Warsin pelilauta kuvaa Star Wars -galaksia, ja se tarjoaa useita planeettoja, joilla tapahtuu pelin aikana kaikenlaista. Vaikka planeettoja kuvaava pelilauta ei ole visuaalisesti yhtä mielenkiintoinen kuin monen muun Pandemic-pelin kartta, se on erittäin toimiva ja tukee pelimekaniikkaa moitteettomasti. Pelaajat siirtävät hahmojaan planeetoilta toisille ja yrittävät toteuttaa tehtäviään samalla kun vastustavat separatisteja ja droidien invaasiota.


Toimiva kokonaisuus


Pelin etenee jouhevasti ja jännityskin kasvaa loppua kohti. Pelaajat suorittavat toimintoja vuorotellen ja joutuvat kohtaamaan erilaisia haasteita matkallaan. Tehtävät vaativat usein tiimityötä.


Pelin sääntökirja on selkeä ja helppolukuinen. Se selittää yksityiskohtaisesti pelin komponentit, valmistelut ja pelin kulun. Kuvitetut esimerkit auttavat ymmärtämään säännöt ja pelimekaniikat nopeasti. 


Star Wars: The Clone Wars on paitsi hyvä Star Wars -peli, myös oikein toimiva Pandemic-peli.

Se on viihdyttävä ja haastava peli, joka sopii niin Star Wars -faneille kuin Pandemic-pelien ystäville. Peli on suunnattu perhe- ja kasuaalipelaajille, mutta ei näin enemmän pelien syvän pään harrastajallekaan ole mitenkään liian simppeli.




Pelilauta on Star Wars -peleille jopa tyypillinen planeettakollaasi. Liikkuminen tapahtuu tietysti viivoja pitkin ja onkin taktisesti tärkeässä roolissa.

Kai Saarto

Lautapelibloggaaja

Kai on ammatiltaan toimittaja, Annika yliopistotutkija. Lautapelit ovat molempien intohimo.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti