Roll for the Galaxy sai minut tajuamaan, etten sittenkään ole epänoppailija

by 19 huhtikuuta 5 kommenttia

Mitä tarvitaan avaruuden valloittamiseen? 111 noppaa ja sisäisen noppailijan löytyminen.


Roll for the Galaxy on noppienasettelupeli 2-5 pelajaalle. Nopat edustavat työläispoolia, josta rekrytoidaan työläisiä erilaisiin avaruuden valloituksen tehtäviin. Voitokas pelaaja joko kehittää monia erilaisia teknologioita ja valloittaa monta planeettaa, tai hyödyntää valloittamiaan planeettoja tehokkaammin kuin muut. Pelin ovat suunnitelleet Wei-Hwa Huang ja Thomas Lehmann, ja yhden erän vetää kolmessa vartissa.

Laatikko on iso ja painava. Silmiin pistää heti kaksi hienoutta: viisi eriväristä noppakuppia ja 111 erikoisnoppaa. Lisäksi pakettiin sisältyvät viisi eriväristä meepleä, 55 kaksipuolista laattaa, 18 aloituslaattaa, pistelaatat, viisi yhteistä toimintosymbolilaattaa, kangaspussi sekä pelaajakohtaiset laudat, näkösuojat ja toimintovalintapohjat. Nopat ovat pelin moottori. Niitä on seitsemässä värissä ja symbolien jakautuminen riippuu väristä. Symboleita ja niiden mukaisia toimintovaihtoehtoja on viisi: silmä (exploration), kuutio (technology), ympyrä (settle), tynnyri (produce) ja alus (ship). Kuudes symboli, asteriski, on mikä tahansa näistä.

Pelin idea: nopat töihin oikeisiin paikkoihin oikeaan aikaan

Roll for the Galaxyssa on 111 noppaa. Laske vaikka.
Yritän käydä pelin säännöt läpi yleisluontoisesti, menemättä nyansseihin vaikka näillä onkin merkitystä pelin kulun kannalta. Pelin alussa kullekin pelaajalle arvotaan  kolme aloituslaattaa (kaksi planeettaa ja yksi teknologia). Hän asettaa ne eteensä vierekkäin. Pelaajakohtaisille laudoille arvotaan yksi teknologia- ja yksi planeettalaatta. Jokainen saa viisi valkoista noppaa, joista kolme suoraan kuppiin ja kaksi pelaajakohtaisen laudan työläis (citizenry). Aloituslaatat yleensä antavat yhden tai kaksi lisänoppaa joko kuppiin, laudalle tai planeetalle. Meeple indikoi pelaajan rahavarantoja ja on pelin alkaessa kohdassa 1 $. Toimintovalintapohja piilotetaan näkösuojan taakse.

Kierrokset koostuvat viidestä vaiheesta ja pelaajat tekevät ne keskenään samanaikaisesti: (1) nopanheitto, (2) noppien asettelu, (3) valintojen paljastaminen, (4) toimintojen toteutus ja (5) seuraavan kierroksen valmistelu. Vaiheet 1 ja 2 toteutetaan toisilta salassa näkösuojan takana.

Rahameeple kertoo käytettävissä olevan creditin määrän. Pelaajakohtaisella laudalla ovat myös työläispooli (Citizenry) ja työn alla olevat teknologia- ja planeettalaatat. Valmistuneet laatat asetellaan riviksi laudan viereen.

(1) Nopanheitto.
Pelaajat heittävät noppansa pöydälle samanaikaisesti.
Kierros alkaa nopanheitolla. Ne sijoitetaan toimintovalinta-
pohjalle, joka on näkosuojan takana muilta piilossa.

(2) Noppien asettelu. Noppia voi asetella viiteen eri vaiheeseen, joiden symbolit ovat samat kuin nopissa: exploration, technology, settle, produce ja ship. Kukin pelaaja voi varmistaa vain yhden vaiheen toteutumisen laittamalla yhden nopistaan kyseistä vaihetta kuvaavaan ruutuun toimintovalintapohjalleen. Jos muista nopista on tullut tätä samaa vaihetta kuvaavia symboleita, ne voi asettaa ensimmäisen nopan alle, jolloin vaihetta saa toteuttaa usealla noppatyöläisellä. Nopat, joissa on jokin muu symboli, voi asettaa vastaavan symboliruudun alle. Nämä vaiheet toteutuvat vain mikäli toiset pelaajat ovat priorisoineet ne.
(3) Valintojen paljastaminen. Nopat, joiden kuvaamaa vaihetta ei ole kukaan pelaajista priorisoinut, palaavat kuppiin.
(4) Toimintojen toteutus. Noppatyöläiset lähtevät toteuttamaan niiltä tilattuja toimintoja tässä järjestyksessä: exploration, technology, settle, produce ja ship.
Toteutuvat toiminnot tällä kierroksella
ovat (ii) technology ja (iv) produce.
Muiden kolmen vaiheen nopat palautuvat
kuppeihin. Keskimmäinen pelaaja pääsee
ylimmän pelaajan siivellä toteuttamaan
technology-toiminnon.
  • Exploration. Yhtä tähän vaiheeseen asetettua noppaa kohden saa joko ottaa kaksi rahaa tai nostaa sokkona pussista uuden laatan, valita kumman puolen siitä käyttää ja asettaa sen projektilaudalleen. Toinen puoli laatoista kuvaa teknologiaa, toinen uutta planeettaa. Vain yksi teknologia- ja yksi planeettalaatta voi kerrallaan olla työn alla laudalla. Teknologialaatat tuovat valmistuessaan erikoishyötyjä (esim. yksi voittopiste jokaisen shippauksen yhteydessä tai vihreiden teknologialaattojen valmistuminen pienemmillä resursseilla), kun taas planeetat mahdollistavat tuotannon ja niiden shippaamisen. Valmistuessaan laatat tuovat pelaajalleen peliin uusia noppia joko kuppiin, kansalaispooliin tai planeetalle.
  • Technology. Nopat siirretään rakenteilla olevan teknologialaatan päälle. Laatassa oleva numero kertoo, kuinka monta noppatyöläistä tarvitaan, jotta laatta valmistuu ja sen voi siirtää aloituslaattojen perään. Valmistumisesta seuraa palkintona erikoishyöty tuleville kierroksille.
  • Settle. Nopat siirretään rakenteilla olevan planeettalaatan päälle. Laatassa oleva numero kertoo, kuinka monta noppatyöläistä tarvitaan, jotta laatta valmistuu ja sen voi siirtää aloituslaattojen perään. Valmistumisesta seuraa palkinto (noppa).
  • Produce. Tähän vaiheeseen asetetut nopat siirretään valmistuneiden planeettalaattojen päälle, maksimissiin yksi noppa per laatta.
  • Planeettalaatan numero indikoi hinnan ja pistemäärän; alareunassa kerrotaan planeetan valmistumisesta seuraava bonus.
  • Ship. Planeetalla olevat tuotantonopat haetaan “kotiin” ja kerätään sen mukaiset rahat tai pisteet. Eri värisillä nopilla on eri arvo. Parhaimmat pisteet saa, jos planeetta, siellä oleva tuotantonoppa ja shippaava noppa ovat samanväriset. Yksi noppa kykenee shippaamaan vain yhden nopan.
(5) Seuraavan kierroksen valmistelu. Kaikki nopat, jotka ovat olleet hommissa, palaavat kansalaispooliin. Niitä voi siirtää sieltä kuppiin eli seuraavan kierroksen nopanasetteluun maksamalla yhden rahan per noppa. Jos rahameeple painuu nollaan saakka, se nousee sieltä automaattisesti ykköseen seuraavaa kierrosta varten. Pelaajalla on siis aina käytössään vähintään yksi noppa (jolla ei kyllä paljoa tee). Symbolit ovat jakautuneet eri tavoin eri värisiin noppiin, mikä kannattaa ottaa huomioon noppia valitessa.
Pelaajalla on ruskea tuotantonoppa odottamassa shippausta
ruskealta planeetalta. Laattojen yhteismäärä on viisi.

Peli loppuu, kun joku pelaajista saa valmiiksi kahdennentoista laatan, eli yhdeksännen laatan aloituslaattojen jatkoksi. Toinen vaihtoehto on, että pistetokenit loppuvat. Loppupisteet muodostuvat peli aikana shipatuista pisteistä sekä laattojen tuottamista pisteistä. Laattojen hinta on samalla niiden antama pistemäärä. Kalleimmat teknologialaatat saattavat lisäksi tuottaa lisäpisteitä, esimerkiksi kolmanneksen valmistuneiden teknologialaattojen yhteispistemäärästä.


Noppien ihana kilinä korvissani

Kun puoliso kertoi hankkineensa noppapelin, jonka sääntöjä on vähän hankala opettaa, oli minulla heti kaksi syytä olla epäluuloinen. En lähtökohtaisesti pidä noppapeleistä, tai niin luulin. Erä Rollia kuitenkin sai jääsydämeni sulamaan, ja seuraavien erien jälkeen olin jo täysin lämmennyt. Miksi?

Muutáma teknologialaatta on pisteiden suhteen vähän röh-röh.
Noppapelit olivat aiemmin edustaneet minulle tuurilottoa ja taisteluita, joihin en syty. On äärimmäisen turhauttavaa rakentaa hartaasti koneistoa, vain päätyäkseen tilanteeseen jossa vastustaja romuttaa sen yhdellä tyhmällä ja täydellisellä noppakombinaatiolla. En siis pidä liian suorasta interaktiosta pelaajien välillä enkä myöskään liian suuresta tuurielementistä. Rollissa suoraa interaktiota (taisteluita) ei ole, ja noppia pystyy käyttämään fiksusti vaikka heitosta saisi minkälaisen tuloksen. Huonoa noppatuuria voi toisin sanoen vaimentaa muuttamalla lennosta taktiikkaansa meneillään olevaksi ja pariksi seuraavaksi kierrokseksi. Tällainen lähtökohta sopii minulle itse asiassa erinomaisesti. Pelit, joissa menestyminen edellyttää jo heti alussa luotavaa strategiaa ja siinä pieteetillä pysymistä, vain aivan pienin korjausliikkein, ovat suoraan sanottuna hieman tylsiä. Tämä on varmaan luonnekysymys.

Tätä todennäköisyystaulukkoa on tullut tuijoteltua.
Pidän myös siitä, jos peli palkitsee kanssapelaajien tekemisten lukemisesta, ja senkin Roll for the Galaxy tekee. Toisten peliä ei pääse sabotoimaan, mutta heidän tekemiensä valintojen siivellä voi ratsastaa. Jos esimerkiksi huomaa pelaajan A selvästi keskittyvän tuotannosta ja sen shippaamisesta saataviin pisteisiin, voi suhteellisen huoletta jättää produce- ja ship-vaiheet priorisoimatta mutta asettaa niihin silti pari noppaa, jolloin saa tehtyä nämä toiminnot tavallaan puoli-ilmaiseksi, samalla kun itse priorisoi esimerkiksi teknologian kehittämistä. Laattojen rohmuaminen ja tuotanto/shippaus ovatkin käsittääkseni ainoat kaksi voitokasta strategiaa. Jos yrittää kumpaakin, jää pisteissä kauas muista. Pelaajamäärän kasvaessa siipeily- ja tuurielementit voimistuvat - mutta kuten sanottu, ovela pelaaja käyttää niitä taitavammin hyväkseen kuin muut. Noppatulokseen voi hieman vaikuttaa myös valitsemalla kuppiinsa sellaiset nopat, joilla todennäköisyys tiettyihin heittotuloksiin lisääntyy.

On ollut piristävää luututa omia vanhentuneita käsityksiä noppapeleistä ja omasta pelaajaidentiteetistään, ja meille tullaan ehdottomasti hankkimaan lähitulevaisuudessa lisää fiksuja noppapelejä. Troyes, Trickerion ja Voyages of Marco Polo voisivat ainakin ansaita tulla kokeilluiksi.



Annika Saarto

Lautapelibloggaaja

Kai on ammatiltaan toimittaja, Annika yliopistotutkija. Lautapelit ovat molempien intohimo.

5 kommenttia:

  1. Nyt on Lehmannin tilillä muutama peli liikaa – Pandemia on Matt Leacockin tuotos, St. Petersburg taas Bernd Brunnhoferin. Lehmannin nimekkäimmiksi teoksiksi nostaisin Race for the Galaxyn lisäksi 1846:n, Favor of the Pharaohin ja The Cityn/Jump Driven.

    VastaaPoista
  2. Kiitos korjauksesta! Tämän siitä saa kun lenssuisena kirjoittaa ja lukee BGG:tä.

    VastaaPoista
  3. Jotain lisäosia Lehmann on toki tehnyt sekä Pandemiaan että St. Petersburgiin.

    VastaaPoista
  4. "Troyes, Trickerion ja Voyages of Marco Polo voisivat ainakin ansaita tulla kokeilluiksi." - peukutus näille kaikille! Toivottavasti tulee joskus arvostelu jostakin näistä peleistä.

    Muista peleistä Grand Austria Hotel voisi olla myös kokeilemisen arvoinen, samanlaista henkeä käsittääkseni kuin Marco Polossa. Itse suosittelen kovasti Seasons:a, kaunis ja hieno peli.

    VastaaPoista
  5. Marco Poloa pääsin kerran kokeilemaan ja vaikutti mainiolta. Trickerion on todella korkealla wish-listalla. Varmasti tulee jokin näistä hankittua. Grand Austria Hotel on hyvä lisä, meillä on noita hotellinpitämispelejä pari ennestään (Letnisko ja Hotel Samoa), joten teema kiinnostaa. Seasonsin voisi itse asiassa pistää tilaukseen, sen verran edullisesti näyttää saavan sitä.

    Kiitti vinkeistä!

    VastaaPoista