Hyviä uutisia: galaksistamme ei löydy vihamielisiä alieneita, mutta sitäkin enemmän planeettoja jotka tihkuvat kallisarvoisia materioita. Huono uutinen: pitää vielä odottaa vuoteen 3042, ennen kuin niiden valloitus on mahdollista.
Kepler-3042 keräsi rahoituksensa Kickstarterissa kesällä 2016, ja esittelimme peliä blogissamme jo silloin. Tämä umpi-italialainen tuotos on suunnittelijansa, Simone Cerruti Solan, ensimmäinen. Muu tiimi pelin takana ovat kuvittaja Alan D’Amico ja graafikko Paolo Vallerga. Pelin julkaisemisesta vastasivat Post Scriptum ja Placentia Games. Kepler-3042 on tarkoitettu 1-4 pelaajalle ja sen kesto on yksinpelin noin puolesta tunnista useamman pelaajan puoleentoista tuntiin. Vaikeustasoltaan peli sopii 14+ -vuotiaille.
Kepleriä voi luonnehtia keskiraskaaksi resurssienhallintapeliksi, jossa vuorovaikutus pelaajien välillä on lähes minimaalista. Neljästä äksästä (explore, expand, exploit, exterminate) siis puuttuu se viimeinen. Teema sijoittuu kaukaiseen tulevaisuuteen reilun tuhannen vuoden päähän, jolloin ihmisrotu on saanut ratkaistuksi muutaman tieteellisen haasteen ja ryhtynyt rauhanomaiseen taivaankappaleiden kolonisaatioon galaksissamme. Vieraiden planeettojen valloituksen ohella pelin avaruusmatkojen tarkoituksena on terraformoida niitä sekä ottaa teknologisia harppauksia - mieluiten hieman tehokkaammin kuin kanssapelaajat.
Planeettatyyppejä on viisi. Siniset ovat helpoimpia terraformoitavia, mutta tuottavat vähiten. |
Aineen olomuodot: energia, materia ja antimateria
Sininen pelaaja on ehtinyt kehittämään jokaista viittä teknologiaa lähtötasosta. |
Galaksin resurssivarannot ovat rajalliset, siis kierrätä
Terraformoimaton planeetta nro 17 tuottaa kaksi materiakuutiota. |
Bonustoiminnot ovat toinen twisti. Niitä voi suorittaa maksimissaan kaksi heti perustoimintonsa jälkeen, mutta hinta on kova. Yksi 17 resurssikuutiosta täytyy nimittäin polttaa, jolloin se poistuu resurssien kiertokulusta Clausius Pitiin. Sinne kertyneiden resurssien takaisin saaminen on mahdollista, mutta tilaisuus tähän tarjoutuu keskimäärin vain kolme kertaa pelin aikana. Näiden mahdollisuuksien ajoittumiseen ei voi juuri itse vaikuttaa tai jos voi, silläkin on hintansa. Resurssien polttaminen bonustoimintoihin kannattaa siis harkita ja suunnitella tarkkaan.
Kahmalokaupalla optimointia ja sirottimella onnea
Terraformattu planeetta nro 17 tuottaa neljä materiakuutiota, ja kertaluonteisena palkintona saa kaksi leadership-pistettä. |
Salaisista tavoitteista arvotaan kullekin pelaajalle yksi. |
Salaisista tavoitteista olen lukenut ja kuullut useita mielipiteitä. Helpommat tavoitteet ovat niin helppoja, että on ihme jos ne eivät toteudu kuin itsestään. Se, että joku saa helposta tavoitteesta kolme ja toinen neljä pistettä, tuntuu vähän epäreilulta. Vaikeat tavoitteet puolestaan voivat jo liikaa ohjata oman pelin kulkua, ja onpa joku ollut sitä mieltä, että niiden antamat pisteet ovat liian suuret suhteessa kokonaispisteisiin. Olemme pelanneet kaksi viimeisintä peliä helpoilla tavoitteilla ja nyt alkaa tuntua siltä, että kaipaisin sittenkin niitä vaikeampia. Se tietysti tarkoittaa sitä, että pelistrategiaansa ei voi suunnitella valmiiksi edellisenä iltana. Mutta elämä on.
Avaruusalukset ponnistavat matkaan Auringon luota. |
Yhdessä mutta sittenkin niin yksin
Peli skaalautuu hyvin. Pelilauta pysyy samana, mutta planeettojen määrä riippuu pelaajamäärästä ja niiden sijainti randomoidaan. Uudelleenpeluuarvon takaavan monet vaihtoehtoiset voittoisat taktiikat, vaikkakin tietyt asiat täytyy tehdä joka kerta, mikä voi alkaa jossain vaiheessa puuduttaa. Meillä on se kokemus, että päättynyttä peliä seuraa aina halu kokeilla välittömästi uudelleen, hioen muutamaa strategista kohtaa tai soveltaen kokonaan uutta. Kun peliä pelaa niin usein että sääntöjä ei tarvitse joka mutkassa varmistella, kierrokset soljuvat juohevasti ja ne viimeiset viisi kierrosta pamahtavat päälle yllättävän äkkiä. (Liian äkkiä! Tahtoisin vielä terraformoida planeetan nro 19 ja tuottaa siellä antimateriaa, jotta saisin teknologiani viimeiselle tasolle! Tulee mieleen Viticulture…)Pelaajien välinen vuorovaikutus ei hirveästi kasva, vaikka pelaajia olisi kahden sijasta kolme tai neljä. Toki tähtäimessä voi olla planeetta, jonka kilpailija viekin nenän alta. Toinen jonkinlainen toisten peliin vaikuttava skaba käydään tekniikan ja henkisen johtajuuden radoilla, joissa vain nopeimmin etenevät poimivat suoraan pisteiksi konvertoituvia mitaleja. Mutta silti, Kepler-3042 ei juuri stimuloi sosiaalisuutta pelaajien välillä, jotka lähinnä jupisevat itsekseen pitääkseen ajatuksensa keskittyneinä.
Teemaan on panostettu paljon, voisi jopa sanoa, että tieteellisyys on Keplerin tavaramerkki. Peli saattaa vaikuttaa tavanomaiselta eurolta päälle liimatulla avaruusvalloitusteemalla, mutta toiminnot ja teknologiat on ammennettu todellisesta tutkimuksesta ja fysiikan teorioista. Tieteellinen asiantuntija Adrian Fartade oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa, ja tieteellistä taustaa avataan omassa vihkosessaan. Jo pelilauta itsessään antaa tunteen laajasta ja tutkimattomasta avaruudesta. Ensimmäisellä pelikerralla, kun teimme vain yhdet alukset ja pelasimme muutenkin varovaisesti, emme juuri liikkuneet oman lähiavaruutemme ulkopuolelle. Tuntui, että paljon jäi tutkimatta.
Saisimmeko tämän ohjekirjan käänteisväreillä, kiitos. |
Summa summarum, Kepler-3042 on lähes kirurgisen tarkka ja niukasti pisteitä myöntävä peli. Ei liian pitkä eikä liian lyhyt, aikamoisen euro mutta tiukasti teemalleen uskollinen. Vaikea uskoa että se on suunnittelijansa ensiluomus, sillä selkeitä puutteita emme ole löytäneet. Ohjelehtisestä päästämme kuitenkin ilmoille surullisen ulinan. Miksi, oi miksi on tehty päätös valkoisesta tekstistä mustalla pohjalla (vaikka avaruus onkin musta). Herkimmät saavat päänsäryn jo ennen analyysihalvausta.
0 kommenttia:
Lähetä kommentti