Colt Express - Suuri junaryöstö

by 10 elokuuta 0 kommenttia

Höyryjunan syöksähtäessä ulos tunnelista saattaisi tarkkasilmäinen sivustakatsoja rautatien varrella nähdä, kuinka nokinen ja yskivä Ghost loikkii vaunun katolta toiselle. Hetkessä mies likaantuneessa valkoisessa asussaan on jo veturin katolla ja kiepsauttaa itsensä ikkunasta sisään.

Pari vaunua taaempana kaksi muuta junarosvoa, Tuco ja Belle, ihmettelevät kilpakumppaninsa katoamista tunnelin aiheuttaman hetkellisen pimeyden aikana. Sheriffi kuuluu kolistelevan viereisessä vaunussa, joten Tuco ja Belle kiipeävät nopeasti katolle. Sinne päästessään he näkevät, kuinka virnistävä Ghost heiluttaa heille hattuaan veturin katolta. Hänellä on kädessään salkku täynnä kaivosyhtiön palkkarahoja.

Ihme ettemme ole kirjoittaneet Colt Expressistä aiemmin. Se on nimittäin kerännyt ylivoimaisesti eniten pelikertoja täysikokoisista pelibokseistamme. Coltti on toiminut jokaisessa peliporukassa, taaperoista eläkeläisiin kuin… no, junan vessa. Pelin kestoksi lupaillaan laatikossa kolmea varttia, mutta kokeneet vetävät sen puoleen tuntiin.

Pelaajat ovat junarosvoja, jotka kilpailevat siitä, kuka saa suurimman saaliin viiden kierroksen aikana. Kahisevaa saa rosmoamalla matkustajien arvoesineitä tai sitten voi koittaa jackpottia  eli tonnin arvoista kaivosyhtiön palkkarahasalkkua. Sitä vartioi kuitenkin liipasinherkkä (ja haavoittumaton) sheriffi.

Peli on varsinainen katseenvangitsija, sillä pelilaudan sijaan junarosvot kirmaavat pahvisessa 3D-junassa, joka kootaan ennen ensimmäistä pelikertaa. Ulkoistimme homman 13-vuotiaalle hyvin tuloksin.

Kullakin hahmolla on omansa näköiset ohjelmointikortit, vaikka ne tekevätkin samat asiat. Mukava lisä tunnelmaan.

Liikeohjelmointia pilke silmäkulmassa

Pelimekaniikkana Coltissa on korteilla tehtävä liikeohjelmointi. Kunkin pelaajan 3-5 liikkeestä koostuva vuoro ohjelmoidaan klassisen Robo Rallyn tapaan ennakkoon. Korteissa on toimintoja kuten kiipeä, juokse, ammu, lyö, nosta saalis ja liikuta sheriffiä. Kun kaikkien pelaajien koko vuoron liikkeet on ohjelmoitu yhteen pinkkaan, katsotaan miten siinä loppujen lopuksi kävikään.

Toisten pelaajien sekä sheriffin liikkeet voivat sotkea suunnitelmat hillittömin tuloksin. Tästä seuraavat hysteeriset naurukohtaukset eivät ole mitenkään harvinaisia, ainakaan jos peliporukka ei ota hommaa liian vakavasti.

Pelin viisi pelivuoroa ovat kaikki erilaisia. Vuoron alussa paljastetaan junan liikkeistä kertova kortti, josta selviää, kuinka monta ohjelmointikorttia kaikki saavat sillä kierroksella pelata. Samalla nähdään, onko kierroksella tunneleita tai muita erikoisuuksia. Tunneliosuuksilla kortit pelataan kuvapuoli alaspäin, jolloin rosvot eivät näe toistensa seuraavaa aietta. Muita erikoisuuksia ovat matkustajien vastarinta tai junan äkillinen jarrutus, joka heittää katolle kiivenneet rosvot veturiin saakka.

Kierroksella pelattavien korttien määrä vaihtelee pelaajamäärän mukaan. 2-4 pelaajalla pelataan usein viisikin korttia kierroksessa, 5-6 pelaajalla 3-4. Vasemmanpuoleisessa kortissa kerrotaan, että vuoron 2. ja 4. kortti pelataan tunnelin vuoksi kuvapuolialaspäin. Oikeanpuoleisessa kortissa 2. ja 3. kortti pelataan peräkkäin, ja viimeinen neljäs ohjelmointikierros pelataan vastapäivään. Vuoron lopulla myös sheriffin sen hetkiseen vaunuun lisätään uusi palkkarahasalkku.

Hahmon kykyä on osattava käyttää

Colt Express on saanut jo yhden lisäosan Horses & Stagecoaches, ja vuoden 2016 aikana niitä tulee yksi lisää. Meillä ei ole ollut toistaiseksi tälle vielä tarvetta, sillä pelikerroilla on ollut riittävästi vaihtelua. Yksi merkittävä tekijä on se, että pelin kuusi eri rosvoa ovat kaikki ominaisuuksiltaan erilaisia.

Cheyenne on melko ikävä vastustaja tappelussa.
Belle on niin ihana, että häntä ei yksinkertaisesti voi lyödä tai ampua, jos muita vaihtoehtoja on näkyvissä. Ghost saa pelata ensimmäisen korttinsa aina kuvapuoli alaspäin, ja Tuco taas pystyy ampumaan katon läpi. Djangon haulikko pamauttaa uhrinsa viereiseen vaunuun, Cheyenne nappaa toisen pelaajan rahapussin käsirysyssä ja Doc saa ylimääräisen ohjelmointikortin.

Pärjätäkseen pitää yleensä osata hyödyntää hahmonsa vahvuuksia. Tosin tuurilla on menestymisessä myös aika iso osa: röyhkeällä ja fiksulla pelaamisella pystyy kyllä tekemään silti tasaisen hyviä suorituksia. Meillä on mututuntuma kuitenkin sellainen, että Djangolla ja Tucolla pelatessa on aika vaikea voittaa. BGG-foorumilla on äänestetty siitä, kuka hahmoista on vahvin. Ghost ja Belle ovat keränneet eniten pisteitä, ja seuraavina tulevat Cheyenne ja Doc. Meidän peleissä ei Ghost ole tainnut voittaa vielä kertaakaan, mikä on pieni ihme. Cheyenne, Belle ja Doc ovat toistaiseksi olleet voitoikkaimpia.

Colt Express soveltuu myös joukkuepeliksi joko kahden tai kolmen hengen joukkueille. Me emme ole tätä vielä kokeilleet, mutta pikkulinnut ovat visertäneet, että joukkueittain pelatessa hahmot kannattaa valita vuorojärjestyksessä eikä sokkona. Tämän pitäisi taata tasavahva matsi.

Colt Expressin mahtavuus huomattiin myös palkintoraadeissa, sillä peli voitti vuonna 2015 sekä Spiel des Jahresin että As d’Or -palkinnon.  Meillä on käytössä Ludonauten saksankielinen painos, mutta Lautapelit.fi julkaisi 2015 suomenkielisen laitoksen. Emme voi tätä tarpeeksi suositella, takuuhitti josta riittää iloa pitkäksi aikaa.


  • Mikko Saari arvio pelin Lautapelioppaassa.
  • Tuomo Pekkasen videoesittely pelistä löytyy YouTubesta
  • Kickstartterissa on myös käynnissä kampanja, jossa voi hankkia veikeät custom meeplet Colt Expressiin. 


Kai Saarto

Lautapelibloggaaja

Kai on ammatiltaan toimittaja, Annika yliopistotutkija. Lautapelit ovat molempien intohimo.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti