Kun lapset ovat poissa, lelut tulevat kaapeistaan ja alkavat sotia keskenään. Muoviset naissotilaat, dinosaurukset, nalleritarit... eri porukat lähettävät kolme omaa yksikköään ottamaan toisista mittaa. Näistä lähtökohdista käynnistyy Kickstarterista saapunut Windup War.
Windup War on pienikokoinen, samanaikaiseen toimintaohjelmointiin perustuva taistelupeli 3-6 pelaajalle. Sen ovat suunnitelleet Jessica Chu ja Katie Chau. Komponentit ovat minimaalisia tyyliltään ja kooltaan. Laatikossa on pienen ohjevihkosen lisäksi kuusi kapeaa korttipakkaa, yksi jokaiselle lelukonfliktin osapuolelle.
Pelin alussa valitaan käytettävät kolme yksikköä kuudesta vaihtoehdosta. Yksikkökorteilla on pientä vaihtelua kestopisteissä ja ne voivat käyttää vain tietyn värisiä ohjelmointikortteja. Kaikilla porukoilla on ominaisuuksiltaan täysin identtiset kortit, vain kuvituksella ja nimillä on eroa.
Pelivuorot pelataan yhtäaikaisesti. Kaikki valitsevat viisi ohjelmointikorttia eteensä kuvapuoli alaspäin. Niissä on yksinkertaisia komentoja, kuten "lyö 1 vaurio vasemmalle", "torju kaikki vaurio", "ammu kahden pelaajan päähän oikealle 1 vaurio", "viritä pommi", "räjäytä pommi".
Mekaniikat toivat itselleni mieleen Bangin ja Colt Expressin, mutta suodatettuna minimiinsä. Fiilikseltään peli kuitenkin jostain syystä muistuttaa vanhaa videopeliä nimeltä Bomberman. Meno Windup Warissa on nopeaa, kaoottista ja kuolettavaa. Kortteja käännetään yksi kerrallaan ohjelmista esiin, ja kaikki niissä mainittu tapahtuu yhtäaikaisesti. Kestopisteitä yksiköillä ei ole kuin 2-5, joten jokainen vaurio voi tarkoittaa tuhoutumista.
Voittaakseen pitää joko kerätä kolme Charge-korteilla ansaittavaa pisteitä tai olla viimeisenä hengissä. Charge-kortteja on kussakin pakassa vain kaksi. Kun sellaisen pelaa, saa pisteen, jos kukaan muu ei pelaa sitä samassa ohjelmointipaikassa. Mitään muuta kortti ei tee. Pelissä on myös Reload-kortti, jolla kaikki aiemmin pelaamansa kortit saa takaisin käteensä seuraavaa ohjelmointikierrosta varten.
Taktisesti pelin jujuna on korttiensa oikea ajoittaminen. Pommispesialisti voi esimerkiksi suorittaa vain sinisiä ja liiloja kortteja, laskuvarjomies taas pinkkejä ja vihreitä. Omassa ohjelmassa pitää huomioda se, että pommittaja voi kuolla kupsahtaa parin ekan ohjelmakortin aikana, jolloin tämän käyttämät liilat ja siniset kortit menisivät hukkaan laskuvarjomiehen ollessa taistelemassa. Mustia kortteja voivat pelata kaikki, mutta niitä ei ole pakassa kuin kourallinen.
Ajoitus on tärkeää, sillä yksikkökortit pystyvät hyödyntämään vain muutaman värisiä ohjelmointikortteja.. Jos yksikkö kuolee ja toinen tulee tilalle, voi ohjelmointi mennä ihan pipariksi. |
Nupissaan saa käydä ohjelmoinnin alkaessa suunnilleen seuraavaa dialogia: "Pelaisinko nyt vaikka pari lilaa korttia ja sitten kaksi mustaa, kun en tiedä, kumpi yksikkö on aktiivinen tuossa kohtaa. Pitäisikö viimeiseksi kortiksi pelata laskuvarjomiehelle suunnattu vihreä, koska eihän pommimies voi pysyä hengissä vuoron loppuun?" Ei Windup War mikään diippi peli ole, mutta rajallisista valinnoista on saatu aika paljon irti. Toisten peliä seuraamalla voi tehdä jonkinlaisia arvauksia siitä, mihin nämä tulevat pyrkimään.
Pakat tulevat pienissä, söpöissä laatikoissa. Peli on helppo pakata reissuun. |
Peli on tulossa tässä kuussa (08/17) saataville pelikauppoihin maailmanlaajuisesti.
0 kommenttia:
Lähetä kommentti