Populousista Godusiin – Molyneuxin jumalsimut

by 20.46.00 0 kommenttia

Bullfrog oli kova nimi peliteollisuudessa 80-90 -luvuilla. Yhtiön perustivat 1987 Les Edgar ja Peter Molyneux. Parin hudin jälkeen Populous (1989) räjäytti pankin. Se ilmestyi Amigalle, Atari ST:lle ja PC:lle. Populous oli aloitti jumalpelien genren.

Siinä pelaaja oli jumala, joka taisteli kilpailijansa kanssa. Saamalla lisää palvojia sai voimaa, jota voi käyttää ihmeisiin, vastustajan palvojia rankaiseviin ruttoon, maanjäristyksiin, tulviin ja niin edelleen. Muokkaamalla maata tasaiseksi oman väkensä sai rakentamaan isoja taloja ja linnoja. Palvojansa sai myös määrättyä vaikka lisääntymään ja täyttämään maan, tai lähtemään sotaan toisen jumalan palvojia vastaan. Peli oli ilmestymisaikaansa aivan mieletön. Pelasin sitä juuri äsken itse, ja totesin, että vaikka se tosiaan näyttää ikäiseltään, pelattavuus on edelleen hyvä.

Bullfrog teki seuraavaksi tasohyppelyn Flood Amigalle ja Atari ST:lle, se ei positiivisista arvioista huolimatta oikein menestynyt. Populousin maineella ratsasti sitten seuraava tuotos Powermonger, joka käytti samaa ylhäistä katselukulmaa. Se oli reaaliaikainen sotapeli, joka ei oikein kovasta hypestä ja vaikuttavasta tekniikastaan huolimatta saavuttanut potentiaaliaan.

Seuraava hitti olikin Populous II: Trials of the Olympian Gods (1992). Vanhan hitin päivitys sulatti jälleen pelaajien ja arvostelijoiden sydämet.
Populous II: Trials of the Olympian Gods (1992)

Bullfrog pääsi hyvään putkeen. Cyborgiräiskintä Syndicate (1993) oli menestys, kuten myös huvipuistosimu Theme Park. Matolla lennettiin Magic Carpetissa (1994), Tulevaisuuden kilparadoille sijoittuva Hi-Octane oli sekin menestys.

Peter Molyneux on ehkä peliteollisuuden kovin hypettäjä, mitä tulee miehen omiin peleihin. Vuoden 1997 Dungeon Keeper oli ideana aivan kymppi. Mitä jos tehtäisiin sellainen peli, jossa ei ohjattaisikaan luolastoon menevää seikkalijaryhmää, joka tappaa monstereita ja kerää aarteita, vaan tehdäänkin päinvastoin. Dungeon Keeperissä pelaaja olikin luolaston herra ja tarkoituksena oli ansojen ja hirviöiden avulla tappaa seikkailijat. Ei lopputulos huono ollut, mutta Molyneuxin lobbaamisen jäljiltä pelaajat odottivat jotain vielä paljon hienompaa.

Electronic Arts osti Bullfrogin vuonna 1995 ja Molyneux lähti studiosta Dungeon Keeperin jälkeen. Miehen seuraava filma oli Lionhead Studios. Ilman Molyneuxin panosta Bullfrogilta ilmestyi vuonna 1998 Populous: The Beginning, joka sai ristiriitaisen vastaanoton. Pelissä ohjattii shamaania, joka pyrki jumalaksi. Grafiikaltaan peli oli aikalaisekseen erinomainen, mutta se vain ollut tarpeeksi Populous tyydyttääkseen vanhojen fanien toiveet.

Lionhead Studiosilla syntyi Black & White

Black & White 2
Lionheadilla Molyneux on tehnyt liudan hyviä pelejä, kuten Fablet 1-3. Jumalpeli oli vuorossa taas vuonna 2001, jolloin ilmestyi Black & White. Pelaaja on siinä jumala, joka hallitsee kyliä useammalla saarella. Erikoisuutena pelissä oli otus, jota pelaaja voi kasvattaa ja opettaa. Pelaajan kontrollia edustaa käsi, jolla tämä voi heitellä ihmisiä ja esineitä, koputella taloja herättääkseen niiden asukkaat ja tehdä ihmeitä, jotka lisäävät kyläläisten uskoa. Pelaajasta on kiinni saadaanko palvojia auttamalla ihmisiä sadon kanssa vai näyttämällä vihansa ukkosmyrskyn muodossa. Kaikki jumalan toimet vaikuttavat siihen nähdäänkö tämä hyvänä vai pahana voimana. B&W sai aluksi ylistäviä arvosteluja, mutta kun pelitoimittajat ehtivät pelata sitä enemmän, alkoi arvosana tippua. Interaktio kyläläisten kanssa jäi torsoksi, eikä otukselle oikein tullut käyttöä. GameSpy -sivusto valitsi sen vuonna 2003 kaikkien aikojen yliarvostetuimmaksi peliksi.

Tästä huolimatta Black & White 2 ilmestyi vuonna 2005. Se lisäsi peliin RST-sotimista. Jatko-osakaan ei saanut huippuarvioita, vaan Gamerankingsin keskiarvo jäin 76 prosenttiin. Molemmat Black & Whitet saivat omat lisäosansa.


Godus on Populouksen lehtolapsi

Peter Molyneux jätti Lionheadin maaliskuussa 2012 ja perusti toisen entisen Lionhead-pomon, Tim Rancen kanssa indiefirman nimeltään 22Cans. Rance oli itseasiassa työskennellyt EA:lla, kun Molyneux tuli demoamaan sinne ensimmäistä Populousta. Rance oli osallistunut silloin projektissa kaksinpelin kehittämiseen.

Molyneuxin jumalpelit Populous II:n jälkeen eivät ole pystyneet täyttämään pelaajien odotuksia. Virallista jatkoa Populoukselle on odotettu jo kaksikymmentä vuotta. Nyt käytävän päässä on näkyvissä valoa. Godus toteutetaan yhteisörahoituksella, rahaa 22Cans keräsi pelaajilta ennakkoon 450 000 puntaa, vaikka aika meni Kickstarterissa tiukalle.

22Cansin ensimmäinen peli oli Curiosity – What's Inside the Cube? iOS:lle ja Androidille ilmestyneellä kuutiopulmapelissä oli tarkoitus päästä kuution keskustaan, johon ensimmäisenä maailmassa pääsevää pelaajaa odotti mysteeripalkinto.

Skotlantilainen Bryan Henderson voitti tämän kisan. Palkinnoksi hän siivun firman seuraavan pelin, Goduksen tuotoista sekä roolin pelin pääjumalana.

Godus on Molyneuxin itsensä mukaan Populousin seuraaja ja siltä se vaikuttaakin. Maata muokataan, jotta palvojat saisivat talonsa pystyyn ja vastustajaa heitellään taivaan tulilla ja muilla ihmeteoilla. Moninpeli onnistuu ainakin kahdeksalla pelaajalla. Godus on saanut vaikutteita myös Dungeon Keeperistä ja Black & Whitesta. Pelin on tarkoitus ilmestyä tänä syksynä. Tällä viikolla Molyneux demosi peliä Saksan Gamescom-messuilla, joten ehkä se todella nähdään vielä tänä vuonna. Oheisesta prototyyppivideosta saa pientä osviittaa, miltä peli tulee näyttämään.

Kai Saarto

Lautapelibloggaaja

Kai on ammatiltaan toimittaja, Annika yliopistotutkija. Lautapelit ovat molempien intohimo.