Ensivaikutelma: Sid Meier's Ace Patrol

by 22.11.00 0 kommenttia
Kun mieheltä, joka on suunnitellut mm. sellaiset pelit kuin Civilization, Colonization ja Pirates tulee uutta, ovat odotukset korkealla. Viime yönä Steamissä myyntiin tullut Sid Meier's Ace Patrol ei ole mikään AAA-luokan megaproduktio vaan iOS-nimikkeen PC-porttaus. Ace Patrol on ensimmäisen maailmansodan ilmataisteluita kuvaava vuoropohjainen peli. Se tuntuu suorastaan lautapelin digitaaliselta versiolta.

Lentäjät olivat ensimmäisessä maailmansodassa vielä varsinaisia ilmojen ritareita. Ace Patrolissa tämä korostuu, sillä pelaajan neljä lentäjää eivät saa surmaansa konekiväärin lyijysuihkussa tai pala poroksi maahan syöksyessään. Vihollisen puolelle tipahtanut pilotti vangitaan aina ja tämä joko pääsee omin voimin karkaamaan tai viimeistään jouluksi kotiin kun vangit vaihdetaan. Ei ihme, että jokaisella lentäjällä on jatkuvasti naama typerässä virneessä. Haavoittunut tai vangittu lentäjä on tosin poissa vahvuudesta usean tehtävän ajan, eikä varamiespalvelu pelaa. Itselleni kävi niin huonosti, että sodan viimeiseen taisteluun tultaessa kolme lentäjääni oli lusimassa vihollisen vankileirillä ja yksittäinen brittineitoni joutui neljän sakemannin joukkohöykytettäväksi.

Ilmataistelut toimivat siten, että jokainen kone liikkuu vuorotellen. Koneen lentokorkeus, asento ja muutamat muut seikat vaikuttavat siihen, mitkä manööverit ovat mahdollisia. Lisäksi lentäjät eivät osaa kaikkia liikkeitä, vaan niitä opitaan lisää kampanjan kuluessa. Pilotit yrittävät löytää otollisen lähestymiskulman vastustajaan samalla tehden itseensä osumisen mahdollisimman vaikeaksi. Ässät saavat repertuaariinsa varsin näyttäviä temppuja ja kun kaksi huippulentäjää ryhtyvät koiratappeluun se on varsinaista kuolemantanssia jossa pieni virhe voi koitua kohtalokkaaksi.

Tiputetut vastustajat tuovat ylennyksiä ja arvomerkkejä, jotka kääntyvät myös lisätaidoiksi. Näitä on melko runsaasti, joten kaikilla piloteilla on käytännössä omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Myös koneet kehittyvät sodan aikana ja välillä saa "betatestaukseen" lisäaseita, vahvistetun rungon tai muuta mukavaa.

Yhden päivän pelirupeaman jälkeen totean Ace Patrolin kelpo viihteeksi. Se on mukava pikkupeli, joka on helppo oppia mutta hankala hallita. Yksittäinen kampanja sodan alusta loppuun yhdellä neljästä kansallisuudesta (britit, jenkit, ranskalaiset ja sakut) ei kestä kuin ehkä pari tuntia. Vasta briteillä kaksi kertaa sodan läpi pelanneena en osaa sanoa ovatko muut kansallisuudet ja tehtävät kovasti erilaisia. Moninpeli onnistuu ainoastaan samalla koneella vuorotellen siirtoja tehden, mitä en vielä kokeillut.

Palaan Ace Patroliin vielä tarkemman arvion merkeissä, mutta ensivaikutelma on miellyttävä. Pelattavuus on kohdillaan, vaikka ulkoisilla avuillaan tämä peli ei vakuutakaan.

Sid Meier's Ace Patrol
Kehittäjä: Firaxis
Julkaisija: 2K
Testattu: PC, Saatavilla: iOS
Myynnissä Steamissä hintaan $8.99













Kai Saarto

Lautapelibloggaaja

Kai on ammatiltaan toimittaja, Annika yliopistotutkija. Lautapelit ovat molempien intohimo.